آرشیو سه‌شنبه ۲۵‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۸۲۰۰
ورزش
۱۱

نخستین صعود به سکوی قهرمانی جهان با 4 مدال

سید رحیم منفرد

تیم ملی کشتی فرنگی با تصاحب چهار مدال برای نخستین بار به سکوی اول جهان صعود کرد.

ایران در پنجاه وهفتمین دوره رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان که در ازبکستان برگزار شد با مدال طلای سوریان، نقره امید نوروزی و دو مدال برنز افشین بیابانگرد و قاسم رضایی بالاتر از روسیه و ترکیه طعم شیرین قهرمانی را برای نخستین بار چشید.

تیم ملی ایران در شرایطی به این موفقیت بزرگ نایل شد که در روز نخست هادی علیزاده و مجتبی کریم فر حذف شدند و در روز دوم حبیب اخلاقی در رده هفتم قرار گرفت و بهنام مهدی زاده نتوانست عنوانی بهتر از هشتم را تصاحب کند.

آغاز نبرد ملی پوشان در تاشکند این تصور را در اذهان ایجاد کرد که نتیجه تیمی در پایان مسابقات، مانند دوره گذشته نزول تا مکان هشتم برای ما باشد اما حکایت روز پایانی متفاوت بود.پس از نایب قهرمانی نوروزی، حمید سوریان تنها مدال طلای ایران را به ارمغان آورد و قاسم رضایی مدال برنز را تصاحب کرد و افشین بیابانگرد با کسب مدال برنز جمع امتیاز ایران را به 42 افزایش داد و کشورمان بالاتر از روسیه و ترکیه عنوان قهرمانی را به خود اختصاص داد.

تیم فرنگی در حالی راهی تاشکند شد که در ماه های اخیر به علت مدیریت ضعیف فدراسیون و کادر فنی با حواشی و مشکلات زیادی مواجه شده بود اما حضور قهرمانان المپیک سوریان، نوروزی و رضایی که با مدال های طلا، نقره و برنز 27 امتیاز را کسب کردند، توانست به جام قهرمانی بوسه زند.

مدال طلای سوریان و 10 امتیازی که وی گرفت علاوه بر اینکه سهم زیادی در قهرمانی تیم ملی داشت، یک رکورد دیگر را به نام نابغه کشتی جهان ثبت کرد.

سوریان در حالی به این افتخار بزرگ رسید که پس از ناکامی در المپیک پکن از کشتی خداحافظی کرد اما محمد بنا این باور را در وی ایجاد کرد که او همچنان می تواند بهترین کشتی گیر جهان باشد. سوریان پس از بازگشت در کنار بنا دو مدال طلای قهرمانی جهان را تصاحب کرد و با مدال طلای المپیک لندن به آرزوی دیرینه اش رسید و در تاشکند هم با ششمین مدال طلایک رکورد دست نیافتنی به جای گذارد.