آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۴
صفحه اول
۱

واردات قاچاق 80 هزار تن پارچه در سال

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان این که واردات پارچه بیش از نیاز کشور است، گفت: سالانه 80 هزار تن پارچه از طریق مناطق آزاد به صورت غیرقانونی وارد می شود. این در حالی است که 50 هزارتن نیز واردات رسمی صورت می گیرد.

گلناز نصرالهی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در زمینه ساماندهی مد و لباس خیلی از ارگان ها دخیل هستند و برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف های خاصی شده است.

وی افزود: حمایت از کارخانه های تولید پارچه با الیاف طبیعی و تولید پارچه چادر مشکی و حمایت از طراحانی که روی مدهای ایرانی و اسلامی کار می کنند و برقراری ارتباط بین طراحان و کارخانجات تولیدی از جمله اقداماتی است که انجام می دهیم.

نصرالهی در زمینه ساماندهی مد و لباس ایرانی افزود: در طراحی مد و لباس الان انجمن طراحان ایجاد شده و با واحدهای تولیدی ما در طراحی پارچه و طراحی مانتوها ارتباط دارند و همکاری می کنند و تلاش کردیم کارخانه ها را به استفاده از این طراحان تشویق کنیم. به گفته نصرالهی، اکنون بسیاری از کارخانه ها از وجود طراحان در طراحی پارچه و نیز واحدهای دوزندگی استفاده می کنند و رقابتی که در صنعت نساجی است کارخانه ها را راغب کرده تا از طراحان برای بالابردن کیفیت استفاده کنند.

مدیرکل دفتر نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در زمینه مد و لباس عمده بحث به دوزندگی ها برمی گردد و جزو اولویت های وزارتخانه نیز هست. در سال گذشته مصوبه ای از دولت گرفتیم که بسیاری از دوزندگی ها که در محدوده شهرهای بزرگ و فاقد پروانه صنعتی هستند ساماندهی شوند و مجوزهای صنعتی بگیرند. وی ادامه داد: این کارخانه ها مجوزهای صنفی داشتند و به دلیل این که اغلب در حاشیه 120 کیلومتری تهران بودند، نمی توانستیم به آنها مجوزهای صنعتی بدهیم اما سال گذشته دولت مجوزی داد که ظرف یک سال تمامی واحدهای دوزندگی جزو صنایع پاک محسوب شود و به وزارتخانه از طریق سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران اجازه داده شد که بررسی و مجوزهای صنعتی این بنگاه ها را صادر کنند.