آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۴
ایران
۱۵

آتش سوزی در آشوراده گلستان.

آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر و از قطب های مهم گردشگری شمال کشور از بامداد دیروز در محاصره آتش قرار گرفت. گرچه این آتش سوزی تا ظهر دیروز مهار شد، اما خساراتی را به پوشش گیاهی و جانوری منطقه وارد کرد.

فرماندار شهرستان بندرترکمن درباره مهار این آتش سوزی گفت: به دلیل جزیره ای بودن محل آتش سوزی، امکان انتقال ماشین های آتش نشانی وجود نداشت و با حضور نیروهای منابع طبیعی، ایجاد گودال های آتش به وسیله لودر و یک تراکتور موفق به مهار آن شدیم.

خانم نازقلیچی افزود: محل آتش سوزی زیستگاه گونه هایی چون قرقاول، کبک، پرندگان دریایی و شغال، روباه و خرگوش و گونه های گیاهی و بوته های تمشک، درخت انار ترش و انواع خارهای خودروست که اکنون در معرض خطر قرار گرفته است؛ ضمن این که 50 هکتار از عرصه های این جزیره نیز در آتش سوخت.

به گفته منابع غیررسمی آتش علاوه بر خسارات زیاد به تجهیزات، مراتع و جنگل آشوراده، تعدادی از پرندگان و حیوانات جزیره را هم سوزانده است. مکان آتش سوزی از نظر جغرافیایی در حوزه استان گلستان اما از نظر مدیریت زیرنظر استان مازندران است. آشوراده جزو 59 منطقه بین المللی ذخائر طبیعی اعلام شده و به ثبت رسیده است.