آرشیو چهارشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۴
جامعه
۱۷

شوک شهریه دانشگاه آزاد در آغاز سال تحصیلی

دانشجویان جدیدالورود دانشگاه آزاد اسلامی سال تحصیلی خود را با افزایش چند درصدی شهریه در این دانشگاه آغاز می کنند. دانشجویان ورودی های گذشته نیز با افزایش شهریه های ثابت و متغیر مواجه شده اند. این افزایش به طور دقیق از قبل به دانشجویان اعلام نشده بود.

به گزارش مهر، شوک جدید دانشگاه آزاد به دانشجویانش افزایش میانگین 15 درصدی شهریه هاست. بر اساس تعریفی که معاون سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد از این شیوه جدید افزایش شهریه در جمع خبرنگاران ارائه داد، میانگین 15 درصد یعنی با توجه به مرغوبیت رشته، میزان شهریه ممکن است در یک واحد دانشگاهی 15، 12 یا حتی 18 درصد باشد، اما در کل میانگین نباید از 15 درصد بیشتر باشد وگرنه با واحدهای متخلف برخورد می شود.

تاکنون هیچ تعریفی از مرغوبیت رشته ذکر نشده و شهریه ثابت و متغیر دانشجویان ورودی سال های گذشته، امسال چند برابر شده است. این در حالی است که شهریه ثابت همان طور که از نامش مشخص است از اول تا پایان تحصیل یک دانشجو باید یکسان باشد. از سوی دیگر، دانشگاه آزاد برای یافتن میانگین افزایش 15درصد فرمولی را در نظر گرفته است که خروجی اعمال آن را دانشجویان به درستی دریافت نمی کنند. در این میان دانشجویان مجبورند برای انتخاب واحد و از دست ندادن کلاس درس، شهریه را هر طور شده واریز کنند وگرنه با پیام های سیستم ثبت نام مبنی بر تاکید واریز شهریه مواجه می شوند.