آرشیو پنجشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۳۰۶۲
اقتصادی
۴

پرسه در بازار

دردسر های مالیاتی اغذیه فروشی ها

اسدالله احمدی شهریور، رییس اتحادیه صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران در واکنش به اظهارات رییس کل سازمان امور مالیاتی مبنی بر عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سوی چلوکبابی ها و فست فودها گفت: اغذیه فروشی ها در دو بخش فعالیت می کنند که بخشی از آنها که ثبت شرکتی بوده و برند محسوب می شوند که باید مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود دریافت کنند و به سازمان امور مالیاتی بپردازند، این دسته از اغذیه فروشی ها حدود 10 درصد از کل واحد های اغذیه فروشی را به خود اختصاص می دهند. اعلام این موضوع به صورت کلی مشکلاتی را موجب شد که پیگیر هستیم در این زمینه شفاف سازی صورت بگیرد تا مشکلات به وجود آمده حل شوند. به گفته وی، اغذیه فروشی هایی که صاحب برند نیستند و حدود 90 درصد از واحدهای این صنف را تشکیل می دهند نباید این مالیات را دریافت کنند که البته آنها نیز تابع قانون بوده و از مردم مالیات دریافت نمی کنند.

کاهش 20درصدی قیمت میوه

سیدحسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از کاهش؟ درصدی قیمت میوه به علت عدم استقبال مردم خبر داد و گفت: قیمت میوه هایی مانند انواع انگور، هلو و سیب گلاب سمیرم 20 درصد کاهش یافته همچنین بهای لیمو شیرین و نارنگی نیز 10 درصد پایین آمده است. وی فراوانی عرضه این میوه ها و استقبال کم مردم از آنها را از دلایل این امر عنوان کرد و گفت: در شهریورماه مردم پیگیر خرید لوازم مورد نیاز مدارس هستند و استقبال شان از میوه کاهش می یابد.

قیمت میوه: از بازار تا میوه فروشی

علی حاج فتحعلی، دبیر اتحادیه بار فروشان گفت: در حالی میوه فروشان سطح شهر بر اساس قانون مجازند تنها؟ درصد بیشتر از قیمتی که از میدان میوه خریداری کردند، بفروشند، اما آنها بیش از؟ درصد و در مواردی دو تا سه برابر بیشتر می فروشند. نظارتی بر گرانفروشی میوه در سطح شهر انجام نمی شود و به همین دلیل میوه گران به دست مردم می رسد. وی افزود: تعزیرات و سازمان بازرسی باید بر گرانفروشی سطح شهر نظارت کنند، اما هم نیروهای آنها کفاف نمی دهد و هم زیاده خواهی برخی افراد آنقدر زیاد است که نمی توان مقابله کرد.