آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۵۷۴۸
بین الملل
۲۱
گزارش خبری

کمک یک میلیارد دلاری امریکا به اوکراین

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین عصر پنجشنبه، وارد امریکا شد تا با مقامات ارشد این کشور دیدار و در مورد تحولات مربوط به بحران اوکراین رایزنی کند. وی در سخنانی در کنگره امریکا خواهان کمک واشنگتن به کشورش شد. این درخواست با اعلام کمک یک میلیارد دلاری امریکا به اوکراین پذیرفته شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر پترو پوروشنکو رئیس جمهوری اوکراین در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «بر اساس توافق با باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا، اوکراین یک میلیارد دلار کمک های مالی دریافت خواهد کرد»اوکراین پیشتر بر اساس طرحی مشابه یک میلیارد دلار از امریکا وام گرفته بود.

با این حال پوروشنکو در این سفر در ترغیب واشنگتن به ارائه کمک های تسلیحاتی به منظور مبارزه با جدایی طلبان حامی روسیه در شرق اوکراین ناکام ماند. واشنگتن تاکنون متعهد به کمک به نیروهای امنیتی اوکراین شامل زره ضد گلوله، کلاه، خودرو، دوربین های حرارتی و دید در شب، تجهیزات مهندسی سنگین، رادارها و بی سیم های پیشرفته، چادر، قایق های گشتزنی، رادارهای ضد خمپاره و یونیفرم شده اما همواره از اعطای کمک های نظامی به اوکراین خودداری ورزیده است. پترو پوروشنکو در سخنرانی روز پنجشنبه خود در کنگره امریکا از نمایندگان این کشور خواست به اوکراین کمک های کشنده اعطا کنند. پوروشنکو اظهار داشت: اگرچه اقلامی نظیر پتو و دوربین دید در شب اهمیت دارند اما نمی توان با پتو در یک جنگ پیروز شد. از آن گذشته ما با یک پتو نمی توانیم صلح را حفظ کنیم. وی همچنین از امریکا خواست تا در اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه قاطع بوده و پای اصول خود بایستد.

پوروشنکو سپس با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دیدار کرد. رئیس جمهوری امریکا در این دیدار متعهد شد، به تلاش های خود برای دستیابی به راه حلی دیپلماتیک برای بحران اوکراین ادامه دهد. باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز پس از دیدار با پترو پوروشنکو، همتای اوکراینی خود در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: ما علاوه بر ابراز عینی حمایت از طریق کمک های امنیتی و اقتصادی قصد داریم به بسیج جامعه بین الملل به منظور راه حل دیپلماتیک برای اوکراین کمک کنیم.