آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۶
صفحه اول
۱

مالکی: مبارزه آمریکا با داعش جنجال رسانه ای است

معاون رئیس جمهور عراق در واکنش به شکل گیری ائتلافی غربی عربی به بهانه مبارزه با داعش، تاکید کرد: آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش جدی نیست.

به گزارش تسنیم، نوری المالکی در صفحه توئیتر خود با بیان این که آمریکا در مبارزه با گروه تروریستی داعش و متوقف ساختن و قطع حمایت های مالی و تسلیحاتی از این گروه، جدیت به خرج نمی دهد، افزود: آمریکا خود گروه تروریستی داعش را در سوریه مسلح می کند؛ اما ادعای مبارزه با این گروه در عراق را دارد. معاون رئیس جمهور عراق گفت: آمریکا تا این لحظه فقط هنگامی که افراد مسلح وابسته به گروه تروریستی داعش در حال پیشروی به سمت اربیل بودند برخی حملات شرم آور را انجام داده است.

اظهارنظر معاون رئیس جمهور عراق درحالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در سخنرانی شامگاه چهارشنبه در اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک، به موضوع داعش و کنفرانس اخیر پاریس اشاره کرد و گفت: برخی حاضران در نشست پاریس به نحوی در ایجاد و تقویت گروه تروریستی داعش ایفای نقش کرده و هم اکنون این گروه جنایتکار سراغ خالقان خود رفته است. وی نشست پاریس را ائتلاف توبه کاران نامید و گفت: داعش نه دولت است نه اسلامی است بلکه یک سازمان پیچیده تروریستی است.

وی افزود: ایران به درخواست مقامات عراقی، اولین کشوری بود که برای حل این مشکل به کمک عراقی ها آمد زیرا ما در کمک به دوستان خود برای برخورد با این تهدید تردید به خود راه نمی دهیم. ظریف، داعش را تهدیدی نه علیه یک کشور یا منطقه خاص بلکه یک تهدید جهانی نامید و گفت هم اکنون هزاران تروریست خارجی در عراق و سوریه حضور دارند.

ظریف یادآور شد: داعش پدیده ای بسیار خطرناک است و باید به​دنبال روش موثر برای برخورد باید با این پدیده باشیم. این تهدید با بمباران هوایی از میان نمی رود و نیازمند آن هستیم تا شیوه و راهبرد جدیدی داشته باشیم.