آرشیو شنبه ۲۹‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۶
اقتصاد
۴

بازار سرمایه برای رفع یا تضعیف تحریم ها آماده می شود

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با تاکید بر این که بازار سرمایه باید برای رفع یا کاهش تحریم در راستای مذاکرات هسته ای آماده شود، گفت: در این راستا بسترسازی ها و همکاری هایی با برخی از کشورها از جمله کره جنوبی انجام شده است.

حامد سلطانی نژاد روز جمعه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به برگزاری دومین کارگاه آموزشی مشترک سپرده گذاری ایران و کره جنوبی، افزود: این کارگاه در راستای انعقاد تفاهم نامه یک سال گذشته شرکت های سپرده گذاری ایران و کره جنوبی در تهران برگزار شد.وی درباره حجم سرمایه گذاری خارجی در بورس، اظهار کرد: بازار سرمایه در بخش جلب سرمایه گذاران خارجی با درصد مطلوبی افزایش مواجه شده اما هنوز حجم سرمایه گذاری خارجی در بورس به دلیل مشکل ورود و خروج پول افزایش چندانی نداشته است.

سلطانی نژاد با بیان این که نسبت قیمت به عایدی(P / E) در بورس حدود 5 یا 6 و نرخ بازدهی هم 15 تا 25 درصد است، گفت: به همین دلیل جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری در بورس ایران وجود دارد و اگر بتوانیم ریسک تبدیل ارز و ورود و خروج پول را تسهیل کنیم حجم انبوهی از سرمایه گذاران خارجی به بورس تهران هجوم خواهند آورد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران خارجی منتظرند به محض رفع تحریم ها بحث سرمایه گذاری در بازار سرمایه را آغاز کنند و به عبارتی انگشت بر روی ماشه دارند.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اظهار کرد: برای این که در کشوری بتوانیم امکان سرمایه گذاری در پرتفوی متنوعی شامل اوراق بهادار خارجی را به اشخاص حقیقی یا سرمایه گذاران خرد بدهیم باید زیرساخت های بازار سرمایه به یکدیگر متصل شود البته منظور از زیرساخت ها ساختار شرکت های سپرده گذاری است.

وی مالکیت اوراق، دریافت وجوه و مسائل حقوقی را از دغدغه های سرمایه گذاران بین المللی دانست و افزود: سرمایه گذاری که به مالکیت اوراق بهادار و امکان خرید و فروش آسان اطمینان نداشته باشد به سمت سرمایه گذاری بین المللی جذب نمی شود.