آرشیو یکشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۷
جهان
۶

نتایج نهایی انتخابات افغانستان امروز اعلام می شود

مسئولان کمیسیون برگزاری انتخابات افغانستان اعلام کردند روز یکشنبه (امروز) نتیجه نهایی سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام می شود.

به گزارش ایرنا و به نقل از منابع خبری، این در حالی است که یان کوبیش، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در کنفرانس ویدئویی با شورای امنیت سازمان ملل درباره اعلام نتایج انتخابات پیش از توافق سیاسی دو نامزد بشدت هشدار داد و گفت: در صورت اعلام نتیجه قبل از توافق سیاسی دوطرف، افغانستان به بحران و جنگ داخلی کشیده خواهد شد.

روز جمعه ستادهای انتخاباتی عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی با تاکید بر این که دوطرف درباره همه اختلاف نظرها به توافق رسیده اند، اعلام کردند دو نامزد فقط درباره چگونگی اعلام نتیجه اختلاف نظر دارند.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه پس از دیدار با رهبران جهادی و روسای قوای سه گانه این کشور در کاخ ریاست جمهوری افغانستان وعده دادند بزودی برای تشکیل دولت وحدت ملی به توافق نهایی خواهند رسید.

حامد کرزای، رئیس جمهور افغانستان نیز صبح دیروز در سومین سالگرد گرامیداشت شهادت برهان الدین ربانی، رئیس شورای عالی صلح افغانستان گفت: خبرهای خوشی برای مردم افغانستان داریم.

گفت وگوهای دوجانبه عبدالله و احمدزی دو نامزد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان از دو ماه گذشته شروع شد. پس از آن که عبدالله عبدالله ادعا کرد در دور دوم انتخابات تقلب شده است، دو نامزد با میانجگیری سازمان ملل و معاونان رئیس جمهور افغانستان موافقت کردند 100 درصد آرا با نظارت سازمان ملل، نمایندگان دو نامزد، ناظران بین المللی و رسانه ها بازشماری و بازرسی شود و هر دو نامزد به صورت مشترک یک حکومت وحدت ملی تشکیل دهند.

براساس این توافق پس از بازشماری و بازرسی آرا، نفر اول رئیس جمهور و نفر دوم به عنوان رئیس اجرایی، دولت وحدت ملی افغانستان را تشکیل خواهند داد. گفت وگوهای دوجانبه عبدالله و احمدزی دو نامزد انتخابات جنجالی ریاست جمهوری افغانستان از دو ماه گذشته آغاز و تاکنون چند بار متوقف و بار دیگر از سر گرفته شده است.