آرشیو یکشنبه ۳۰‌شهریور ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۷
سیاسی
۲

عراقچی: مبارزه با افراط گرایی نیاز به همکاری منطقه ای دارد

معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درخصوص وضع عراق تاکید کرد: هر نوع ابتکار عمل واقعی برای اصلاح معضلات منطقه ای باید از درون منطقه آغاز شود و بر اساس همکاری منطقه ای باشد.

به گزارش ایرنا، عباس عراقچی یادآور شد: ائتلاف بین المللی علیه داعش که گفته می شود در حال شکل گیری است، باید درباره پیگیری راهبردی جدی تصمیم بگیرد.

وی با بیان این که از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، شکست افراطی گری مستلزم راهبردی جامع است، این راهبرد را دربرگیرنده مواردی دانست و در تشریح این موارد اظهار کرد: اولین مورد، تبعیت کامل از هنجارها و اصول قوانین بین المللی و مفاد منشور سازمان ملل متحد در اجرای اقدامات نظامی علیه گروه های تروریستی است و دومین مورد افزایش حمایت از دولت عراق در مبارزه با داعش، کمک به استحکام وحدت ملی و ارضی در عراق و همچنین ترغیب ساختار سیاسی جمیع الاطراف است.عراقچی از ترغیب تمام کشورها و بهره برداری از همه توانایی ها در منطقه برای مبارزه علیه افراط گرایی و تروریسم به عنوان مورد سوم یاد کرد و استمرار و پیوستگی مبارزه با داعش در هرجایی که این گروه تروریستی حاضر است را چهارمین مورد دانست.

حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه از طریق ترغیب راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ مزمن در این کشور، تعامل با همه کشورهای منطقه و بازیگران بین المللی به منظور جلوگیری از دسترسی تروریست ها به منابع مالی، پایان دادن به اشغال سرزمین های اعراب توسط رژیم اسرائیل و سلب مصونیت قضایی این رژیم در زمینه ارتکاب جرایم جنگی علیه فلسطینی ها و مبارزه با اسلام هراسی، چهار مورد دیگری بود که عراقچی به آنها اشاره کرد.

عراقچی خطاب به رئیس این نشست و اعضای آن گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها کشور منطقه است که همزمان توانایی و عزم راسخ برای کمک به دولت عراق دارد؛ همچنین تاکنون برای کمک به همه کسانی که توسط داعش تهدید شده اند با آن همکاری و هماهنگی کرده است. ما از ابتدا با این چالش مقابله کرده و بغداد، اربیل و آمرلی را از دست داعش نجات دادیم، همچنین مستشاران و کمک های ایران، پیش از رسیدن هر کمک دیگری آنجا مستقر شده بودند. دولت ایران به همین شکل برای کمک به دولت عراق و دیگر دولت های تهدیدشده توسط داعش آماده است.