آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۵۱
بین الملل
۲۱

ترکیه مرز خود به روی مهاجران کرد سوری را بست

مقامات دولتی آنکارا پس از اعلام اینکه در 4 روز گذشته بیش از 130 هزار نفر از شهروندان کرد سوریه وارد این کشور شده اند، 7 نقطه مرزی خود را روی مهاجران کرد بست. این اقدام پس از وقوع درگیری بین مهاجران و نیروهای امنیتی مرزی ترکیه که با شلیک گاز اشک آور همراه بود، صورت گرفت.

به گزارش الجزیره، نعمان کورتورلموش، معاون نخست وزیر ترکیه از ورود حدود 130 هزار کرد سوریه به خاک این کشور خبر داده است. سازمان ملل می گوید این بیشترین تعداد آوارگانی است که در یک دوره کوتاه از سوریه فرار کرده اند. اغلب این کردها از شهر کوبانی در 2 کیلومتری مرز ترکیه گریخته اند، شهری که داعش در 10 تا 15 کیلومتری آن استقرار یافته و بیم آن می رود در روزهای آتی قصد حمله به آن را داشته باشد. سازمان «پ ک ک» نیز از کردهای منطقه خواست با اتحاد علیه داعش دست به مقابله زنند. درحال حاضر از 9 نقطه مرزی فقط 2 منطقه عبور برای کردهای سوریه باز مانده است. از آغاز بحران در سوریه تاکنون بیش از یک میلیون و 630 هزار آواره سوری وارد ترکیه شده اند. در همین حال خبرها از جبهه مبارزه با داعش در عراق حاکی است، ارتش عراق در درگیری های سنگین با نیروهای داعش در مناطق مختلف شمال بغداد و بویژه منطقه الصقلاویه توانسته است به داخل این منطقه نفوذ کرده و از 2 محور، محاصره 400 نظامی ارتش عراق را که در کمین داعش گرفتار شده بودند، بشکند.

خبر دیگری از عراق حاکی است، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق با بیان اینکه با همکاری دوجانبه می توان اختلافات میان بغداد و اربیل را حل کرد، گفت: آماده ام تا برای بازکردن صفحه جدیدی در روابط میان عراق و عربستان به ریاض سفر کنم.