آرشیو سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۷۹
جهان
۶

توقف برنامه های جاسوسی آمریکا در «کشورهای دوست»

در پی واکنش شدید به بازداشت یک آلمانی که به آمریکا اسراری را می فروخت و افشای جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از متحدانش، سازمان سیا جاسوسی در «دولت های دوست» را به غیر از ترکیه متوقف کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از تودی زمان، به گفته برخی مقامات کنونی و پیشین آمریکایی، آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA) جاسوسی در «دولت های دوست» در غرب اروپا را متوقف کرده است اما ترکیه همچنان به عنوان کشوری که با رقبای آمریکا گفت وگو می کند و مرز مشترکی با سوریه و عراق دارد، هدف حائز اهمیتی برای این آژانس است.

یکی از مقامات آمریکایی در این باره گفته است: توقف دهه ها جاسوسی به این منظور صورت می گیرد تا به ماموران سیا فرصتی داده شود که بررسی کنند آیا آنها به اندازه کافی با دقت بوده اند و همچنین ارزیابی کنند آیا جاسوسی در کشورهای متحد ارزش ریسک کردن دارد یا خیر.

ماموران سیا در اروپا طبق این دستور عقب نشینی، به صورت گسترده از انجام «عملیات یکجانبه» مانند دیدار با منابعی که در کشورهای متحد به منظور جاسوسی استخدام کرده اند، برحذر داشته می شوند.

این دیدارهای پنهانی پایه و اساس جاسوسی آمریکا بود. با این حال ماموران سیا همچنان اجازه دارند تا با همتایان خود از سرویس های اطلاعاتی کشورهای میزبان دیدار و عملیات مشترکی را با آنها اجرا کنند. اخیرا عملیات یکجانبه که از اتباع کشورهای ثالث در کشوری دیگر مانند روس ها در فرانسه جاسوسی می کرد، دوباره از سر گرفته شد. اما دیدار با منابع مستقل در کشور میزبان همچنان تا زمانی که استخدام های جدیدی صورت پذیرد، متوقف می شود.

این در حالی است که آژانس سیا از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا عنوان کرد، در جریان یک واقعه عمومی در روزهای اخیر، آمریکا با توقف جاسوسی بر برخی «اهداف خاص»، در معرض خطر بیشتری قرار گرفته است. وی از ارائه جزئیات خودداری کرد.

یکی ازمقامات سابق آژانس سیا که مانند سایرین به شرط این که نامی از وی برده نشود، مصاحبه کرد، در این باره گفت، توقف جاسوسی پس از پایان یک عملیات امری عادی است، اما نه به این طولانی مدتی و گستردگی.

جالب این که این اتفاق درست در زمانی رخ می دهد که آمریکا نگرانی و نیاز شدیدی دارد تا بتواند بر افراطی های اروپایی که در سوریه جنگیده اند کنترل داشته باشد.