آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۵
جامعه
۱۷

آهنگ رشد جمعیت سرعت گرفت

رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: ابلاغ سیاست های جمعیتی از سوی رهبر معظم انقلاب سبب تسریع در آهنگ رشد جمعیت کشور شده است.

محمدناظمی اردکانی در حاشیه بازدید از اداره ثبت احوال شهرستان مشگین شهر افزود: هرچند نتایج این ابلاغ در دهه آینده کاملامحسوس خواهد بود، اما در مقطع فعلی نیز سبب تاثیر مثبت و رشد قابل توجه میزان ولادت در کشور شده است.

به گزارش ایرنا،وی بیان کرد: اکنون به طور میانگین سالانه یک میلیون و 400 هزار ولادت، 400 هزار فوت، 800 هزار ازدواج و حدود 150 هزار فقره طلاق در کشور روی می دهد.

براساس گزارش سازمان ثبت احوال، ​ سال 89 نرخ موالید نسبت به سال 88، 1.1 درصد رشد داشت و سال 90 به 1.4 درصد رسید، اما از سال 91 جهش کوچک و قابل توجهی داشت، چون رشد سالانه آن به 2.9 درصد رسید. رشد این آمار سال 92 نیز به 3.5 درصد رسید، این درحالی است که این آمار برای پنج ماه اول امسال نیز نسبت به مدت مشابه به 3.8 درصد رسیده است.

وی عنوان کرد: در سال های اخیر شیب ولادت نزولی، شیب فوت با توجه به افزایش جمعیت سالمندی صعودی، شیب ازدواج کاهشی و شیب طلاق افزایشی بوده است که باید با توجه به چشم انداز توسعه کشور در این خصوص چاره اندیشی شود.

رئیس سازمان ثبت احوال با بیان این که اکنون آرشیو تمام اسناد در کشور به صورت الکترونیک انجام می شود، از دسترسی آسان تمام شهروندان به اسناد خود بدون در نظر گرفتن محل صدور شناسنامه خبر داد.

وی اظهار کرد: اهتمام سازمان، تعویض شناسنامه های قدیمی و جایگزینی آن با شناسنامه های مکانیزه است که تاکنون بیش از ده میلیون جلد شناسنامه جدید برای مردم صادر شده و در صورت تامین اعتبار با فراخوان عمومی تعویض شناسنامه های قدیمی همگانی خواهد شد.

اردکانی در مورد جایگزینی کارت ملی فعلی با کارت ملی هوشمند ابراز کرد: بتازگی فناوری تولید کارت هوشمند در کشور بومی شده و با بی نیازی از تهیه اصل کارت از خارج، روند صدور کارت ملی هوشمند شتاب بیشتری خواهد گرفت.

به گفته وی، تاکنون حدود 500 هزار کارت ملی هوشمند در مناطق مختلف کشور صادر شده است.