آرشیو سه‌شنبه ۸ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۰۸۵
جهان
۶

آشوب و ناآرامی در هنگ کنگ

معترضان حامی دموکراسی هنگ کنگ روز گذشته نیز راهپیمایی های خود را در سراسر این دولت - شهر گسترش دادند.

به گزارش ایسنا، معترضان بسیاری خیابان ها و نقاط مختلف هنگ کنگ را اشغال کرده و وزارت راه و ترابری این دولت- شهر اعلام کرد که راه ها در این مناطق بسته شده اند. بنا به اعلام مقامات هنگ کنگ، بزرگراه ها و مدارس نزدیک مناطق معترض بسته شده اند.

به دنبال این اعتراضات، مدیر اجرایی هنگ کنگ از مردم خواست به خانه های خود بازگشته، از قانون تبعیت کرده و از ایجاد مشکل و مزاحمت اجتناب کنند. وی افزود: نمی خواهیم هنگ کنگ دچار هرج و مرج شود. در مقابل، معترضان در برابر شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی پلیس مقاومت و در مرکز این دولت- شهر محکم و قاطع ایستادگی کردند.

معترضان که ترکیبی از دانشجویان و حامیان جنبش دموکراسی موسوم به «اشغال مرکز» را شامل می شوند، خواستار برگزاری انتخاباتی کاملاآزاد در سال 2017 میلادی هستند. آنها از طرح های دولت چین برای تائید صلاحیت نامزدها در انتخابات سال 2017 هنگ کنگ خشمگین هستند.

در واکنش به این اتفاقات، انگلیس خواستار گفت وگوهای سازنده در هنگ کنگ شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس تاکید کرد: امیدواریم گفت وگوهای آینده زمینه پیشرفت چشمگیر به سمت دموکراسی در هنگ کنگ را فراهم کند و ما همه طرف ها را به گفت وگوهای سازنده در این جهت فرا می خوانیم. در مقابل این اظهارات، چین گفت هرگونه حمایت خارجی را از آنچه جنبش غیرقانونی در هنگ کنگ می خواند، تحمل نمی کند.