آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۳۰۷۴
اقتصاد
۵

رکود شناسی بازار سرمایه در گفت وگو با صاحب نظران

بورس همچنان در پیچ وخم رکود

بورس تهران با عملکرد منفی خود در نیمه نخست سال جاری تمام روزهای شیرینی را که در یک سال و نیم اخیر برای سهامداران خود رقم زده بود، تقریبا به خاطره تلخ تبدیل کرده است.

عملکرد بازار سهام در 6 ماه اول سال جاری نشان می هد که بورس تهران از ابتدای سال 93 تاکنون بیش از 5/9 درصد بازدهی منفی را تجربه کرده که این امر خود حکایت از سنگین شدن سایه رکود برسقف تالارشیشه یی دارد. در این مدت، رنگ سبز در تابلوی بورس تهران پایداری چندانی ندارد و بیشتر از هفت ماه است جای خود را بیشتر به رنگ قرمزسپرده است.

تعداد سهامداران تالار بورس در طول سال 92 که در کارنامه بازار سهام از آن به عنوان «سال طلایی» و «استثنایی» نام برده می شود، یک باره به حدود هفت میلیون نفر افزایش یافت، خیلی ها سرمایه های خود را از بازار ارز و سکه خارج کردند. به تالار آمدند که از سیل نقدینگی ماهی های بزرگ صید کنند، اما به هرحال شاخص ریخت. ماهی ای صید نشد. به تدریج با فرو ریختن ارزش سهم ها، همه متضرر شدند.

درهمان زمان بود که کارشناسان بازار سرمایه به تازه واردان تالار و سهامداران هشدار می دادند به زودی بازار دچار ریزش شده و به حالت رکود فرو می رود.

ازنیمه دوم دی ماه سال 92 بود که شاخص بورس تهران یک باره از قله 99 هزارواحدی به سراشیبی کاهش افتاد و درهفت ماه اخیر به مرز71 واحد رسید. امروز به علت شرایط نامساعد بورس در شش ماه اول سال و ریزش شدید قیمت ها به خصوص در پنج ماهه اول، شرکت های زیادی با افت قیمت و بازدهی منفی مواجه شدند، استمرار این تلاطم و ضرر دهی در بازار سرمایه در ماه های اخیر نگرانی هایی را در مورد آینده بورس تهران ایجاد کرده است و موجب نقش بستن سوالی اساسی در ذهن بورس بازان شده «چرا بورس از رکود خارج نمی شود، آیا در شرایط کنونی تصمیم سازان بورس نباید با تغییر در ساختار و قوانین گام هایی برای بازگشت رونق به بازار فراهم کنند؟» که در این باره نظر تعدادی از کارشناسان بورسی را پرسیده ایم: