آرشیو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۳۳۱۲
نفت و پتروشیمی
۱۱
توضیح یک خبر

اوپک یک کارتل نیست

گروه نفت و پتروشیمی: روزنامه «دنیای اقتصاد» در شماره 3305 مورخ 2/7/93 در گزارشی با عنوان «عربستان، بازیگردان اصلی بازار نفت» از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) تحت عنوان «کارتل نفتی» نام برده است. انتشار این گزارش و به کار بردن عنوان کارتل نفتی برای اوپک با واکنش وزارت نفت مواجه شده است. متن جوابیه این وزارت خانه را در ادامه می خوانید:

به کارگیری صفت «کارتل نفتی» برای اوپک در سال های اخیر از سوی مقامات و نهادهای حامی کشورهای مصرف کننده نفت به منظور ایجاد فشار روانی بر اوپک به راه افتاده و تلاش می شود تا این سازمان به عنوان عامل اصلی افزایش بهای نفت و به خطر افتادن اقتصاد جهان معرفی شود.

این در شرایطی است که سیاست های اوپک در زمینه دفاع از منافع کشورهای صادرکننده به عنوان یکی از عوامل در کنار مولفه های اقتصادی و سیاسی تاثیرگذار بر بازار نفت، هیچ گاه در راستای انحصارطلبی و استفاده از نفت به عنوان ابزار سیاسی و اعمال فشار بر مصرف کنندگان جهان طراحی و اجرا نشده است.

دبیرخانه اوپک نیز همواره از کشورهای عضو موکدا خواسته است تا چه در سطح مقامات و کارشناسان و چه در سطح فضای رسانه ای از به کار بردن عبارت کارتل نفتی برای توصیف این سازمان پرهیز کنند.