آرشیو دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳، شماره ۵۷۷۲
صفحه آخر
۲۴

سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر در جمع خبرنگاران:حضور در فرانکفورت در مسیر دیپلماسی فرهنگی بود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری تشریح فعالیت ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت گفت: «کتاب به عنوان مهم ترین ابزار دیپلماسی فرهنگی محسوب می شود و در این راستا یکی از اهداف حضور ایران در نمایشگاه کتاب فرانکفورت، گسترش دیپلماسی فرهنگی بود.»

به گزارش «ایران» سید عباس صالحی ظهر دیروز ضمن ارائه این گزارش افزود: «مهمترین ابزار دیپلماسی، فرهنگ است. یکی از سیاست های دوره جدید معاونت فرهنگی، گسترش دیپلماسی فرهنگی براساس کتاب است. کتاب می تواند به عنوان مهمترین رسانه این دیپلماسی مطرح باشد.»

وی افزود: «مبنای خوبی در این نمایشگاه برای دیپلماسی فرهنگی براساس کتاب درنظر گرفته شده و از همان ابتدا این رویداد مورد توجه بود تا با قدم های رو به جلو حرکت کنیم. فلسفه حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب بویژه فرانکفورت، نخست رصد تحولات حوزه نشر است چرا که حوزه کتاب و نشر تحولات جهانی سریعی پیدا می کند.»

صالحی تصریح کرد: «دیدن قواعد بازی نشر در بازار جهانی و ورود به آن هدف دوم بود.»

امیرمسعود شهرام نیا، مدیر عامل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران نیز در ادامه گفت: «در این دوره از برگزاری نمایشگاه کتاب فرانکفورت، حدود 140 نفر از ایران و نهادها و موسسات قصد داشتند در این نمایشگاه حضور پیدا کنند. برای دریافت ویزای برخی از این افراد ما با سفارت آلمان مکاتبه کردیم و درواقع کمک ما به آنها بیشتر به این شکل بود. یکسری افراد دیگر هم خود به صورت مستقل اقدام کرده بودند.»

علیرضا ربانی، مدیر آژانس ادبی غزال نیز گفت: «امسال پای خارجی ها به صورت هدفمند به غرفه ایران باز شد. با این حال باید بگویم که ساز و کاری جدی از طرف دولت برای تشویق ناشران خارجی برای ترجمه ناشران ایرانی هنوز وجود ندارد و این در حالی است که این کلیدی ترین موردی است که بسیاری از دولت ها به آن عمل می کنند.»