آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۱
اخبار کشور
۳

پایگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا: در مقابل ایران، اوباما باید پلیس خوب و نتانیاهو پلیس بد باشد

پایگاه خبری «هیل» وابسته به کنگره آمریکا در یادداشتی نوشته است که اگر قرار است توافق خوبی با ایران حاصل و اجرا شود، رئیس جمهور آمریکا باید نقش پلیس خوب و نخست وزیر اسرائیل نقش پلیس بد را بازی کند.

«آلبرت ولف» عضو موسسه روابط بین الملل دانشگاه عبری قدس اشغالی در یادداشتی در پایگاه خبری «هیل» تصریح کرده است که رسیدن به یک توافق هسته ای خوب و اجرای آن از سوی ایران نیازمند پیاده کردن سناریوی پلیس خوب و پلیس بد از سوی واشنگتن و تل آویو است.

ولف با بیان اینکه «ایران باید متقاعد شود» که عدم پایبندی به توافق هسته ای این کشور را با هزینه مواجه کرده و پایبندی به آن امتیازاتی را به همراه می آورد به دفاع از راهبرد پلیس خوب و بد پرداخته و نوشته است: اثرگذارترین کسی که می تواند پلیس بد باشد، کسی است که به صورتی معتبر به استفاده از قوای نظامی متعهد باشد.

ایالات متحده نیز می تواند کاهش تحریم ها و دسترسی به بازارهای جهانی را پیشنهاد دهد، در پایان این یادداشت آمده است: «دلایل متعددی برای بدبین بودن به حصول توافق در ماه نوامبر وجود دارد. شاید این طنز تاریخ باشد که اوباما برای آنکه بخواهد یکی از مهم ترین اهداف سیاست خارجی خود را با موفقیت پیش ببرد، باید به بنیامین نتانیاهو تکیه کند».

اوباما و عدم اختیار در لغو تحریم ها

روزنامه نیویورک تایمز نیز در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته ای جاری میان ایران و گروه 1+5، نوشته است «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد تا به هر نحو ممکن، توافق نهایی را از تائید کنگره بی نیاز کند.

نیویورک تایمز سپس به نقل از مقامات آمریکایی نوشته است که وزارت خزانه داری در گزارشی که آن را عمومی نکرده، به این جمع بندی رسیده است که اوباما تنها این اختیار را دارد که تحریم های مربوط به بخش نفتی را بدون نیاز به مصوبه کنگره تعلیق کند و در لغو دائمی تحریم ها اختیاری ندارد.

به گزارش فارس، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت نیز به نقل از یک منبع سیاسی گزارش داده است که اسرائیل اعتقاد دارد که مهلت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بار دیگر تمدید می شود.