آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون وزیر جهاد کشاورزی: فقط نیمی از ساکنان روستاها کشاورزی می کنند

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون فقط 50 درصد از ساکنان روستاها به کشاورزی می پردازند و بقیه در بخش خدمات و صنعت مشغول هستند.

به گزارش ایرنا، «مصطفی آقایی» در آیین ادغام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی را چهار میلیون و 300 هزار نفر ذکر کرد و گفت: 70 درصد شاغلان بخش کشاورزی 40 سال به بالاسن دارند که متوسط سن کشاورزان 52 سال است.

وی گفت: 20 درصد از کشاورزان نیز سواد حدود راهنمایی و 72 درصد سواد زیر ابتدایی دارند و تنها تعداد محدودی از این قشر باسواد هستند.

وی افزود: بالابودن سن کشاورزان به یک مشکل تبدیل شده است زیرا که نوجوانان و جوانان گرایشی برای کار درعرصه کشاورزی ندارند.وی با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی رو به کاهش است گفت: باید در این زمینه تمهیدات جدی اندیشیده شود.وی بر ترویج و آموزش بهره برداران بخش کشاورزی نیز تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه مراکز تحقیقات کشاورزی دانش و تجربه خوبی دارند اما در انتقال ضعیف هستند.

وی در ادامه گفت: هم اکنون امنیت غذایی در کشور پایین است و تنها 60 درصد غذای موردنیاز شهروندان در داخل کشور تامین و 40 درصد دیگر نیز از سایر کشورها وارد می شود.