آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۰۱
ورزشی - اخبار کشور
۹

معاون سازمان ملی استاندارد کشور: 3 هزار استاندارد ملی جدید در دست تدوین است

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد کشور گفت: تاکنون 26 هزار استاندارد ملی در کشور تدوین شده و تدوین سه هزار استاندارد جدید هم امسال پایان می یابد.

به گزارش مهر، وحید مرندی در مراسم تجلیل از واحدهای نمونه استاندارد استان قزوین گفت: رویکرد سازمان ملی استاندارد تحت پوشش استاندارد قرار دادن حدود 600 تا 700 قلم کالااست. اما این وضعیت پاسخگوی نیاز کشور نیست و بر اساس ابلاغیه رهبر معظم انقلاب باید همه کالاها تحت پوشش نشان استاندارد قرار گیرند.

این مسئول یادآور شد: در حال طراحی مدل جدیدی با عنوان خوداظهاری هستیم تا شرایطی را فراهم کنیم تا با اعتمادسازی به واحدهای صنعتی مدیران بتوانند با ارسال نمونه های خود به آزمایشگاه های همکار در صورت داشتن شرایط لازم نشان استاندارد را با تائید نهایی ما دریافت کنند.

وی افزود: همه کسانی که سرمایه گذاری کلانی در تولید کرده اند باید بدانند سود مصرف کننده و تولیدکننده در رعایت ضوابط استاندارد است و فروش و کسب و کار در درازمدت وابسته به کیفیت کالاو محصول است.

مرندی مقدم تصریح کرد: البته برای برخی کالاهای خاص ارزیابی شخص ثالث هم پیش بینی شده و تا پایان امسال این الگو آماده اجرا می شود که باید بستر آن در خارج از سازمان هم فراهم شود.

وی افزود: خشک شدن دریاچه ارومیه به دلیل عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی صورت گرفته و 11 استان کشور را در معرض توفان های نمک قرار داده و برای حل آن باید هزینه های سرسام آوری صورت گیرد.

مرندی مقدم یادآور شد: در ساخت سد در استان های آذربایجان شرقی و غربی و کردستان طراحی و اجرا خوب بود و در برخی موارد استاندارد هم رعایت شد اما به استانداردهای مکمل، بارش ها، دبی آب، توجه نشد و همه رودخانه های ورودی استان پشت سد قرار گرفت و امروز باید هزینه های زیادی متحمل شویم و شاید مجبور شویم سد را نیز تخریب کنیم تا بحران حل شده و زمین های زراعی به شوره زار تبدیل نشود.

وی افزود: باید مجموعه ای از استانداردها در بسته ای جامع را طراحی کنیم تا از بروز مشکلات آینده جلوگیری شود که این کار در سازمان آماده اجرا شده است.