آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۱
صفحه اول
۱

دستورالعمل وزارت بهداشت برای نظارت بر نذری های محرم

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از تشدید نظارت ها و بازرسی ها از اماکن تولید و توزیع نذورات، مساجد، تکایا و حسینیه ها در ایام محرم خبر داد.

رضا غلامی در گفت وگو با ایسنا افزود: دستورالعمل کنترل و نظارت بر حسینیه ها، تکایا، مساجد و مراکز تولید و توزیع نذورات پیش از ماه محرم از سوی معاونت های بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور ابلاغ می شود.

وی عنوان کرد: به این منظور بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت با مسئولان هیات های عزاداری، جلسات مختلف را برگزار و آموزش های چهره به چهره را ارائه خواهند کرد. به این منظور همکاری ها با دیگر نهادها و مسئولان ذی ربط در حال انجام است. غلامی با تاکید بر لزوم استفاده از ظروف گیاهی یکبار مصرف برای توزیع نذورات گرم و چرب ادامه داد: در صورت توزیع غذای گرم، چرب یا ترش مزه، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی در اولویت قرار دارد. از ظروف یکبار مصرف آلومینیومی نیز می توان به عنوان اولویت بعدی در توزیع این نذورات استفاده کرد.

معاون فنی بهداشت مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت تاکید کرد: برای توزیع چای، شیر داغ یا هر نوع نوشیدنی دیگر نیز لازم است از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیومی استفاده شود. هر نوع ظروفی غیر از این موارد برای توزیع نذورات گرم و چرب، غیربهداشتی است و سبب آسیب به سلامت مصرف کننده می شود.

وی یادآور شد: استفاده از ظروف یکبار مصرف کاغذی و پلی اتیلن برای توزیع نذورات گرم به هیچ وجه مناسب نیست و از این ظروف می توان برای توزیع مواردی نظیر میوه، سبزی خوردن و نوشیدنی های سرد استفاده کرد.

غلامی با تاکید بر توزیع و مصرف نذورات غذایی پخته شده از 1.5 تا دو ساعت بعد از پخت، خاطرنشان کرد: اگر قرار است نذری پس از برگزاری مراسم عزاداری توزیع شود، باید حتما آن را گرم نگه داشته و استفاده کنند. هرگونه بسته بندی غذا در ظروف یکبار مصرف بیش از 1.5 تا دو ساعت توصیه نمی شود.

این مقام مسئول همچنین بر استفاده از نمک تصفیه شده یددار در تهیه غذا و مصرف سر سفره تاکید و اظهار کرد: رعایت بهداشت فردی از سوی تهیه کنندگان و توزیع کنندگان نذورات لازم است.