آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۱
صفحه آخر
۲۰
خبر

مفصل زانوی چاپی تولید شد

محققان با استفاده از تازه ترین پیشرفت های صورت گرفته در فناوری چاپ سه بعدی، موفق شدند مفصل مناسب برای هر بیمار نیازمند را تولید کنند.

محققان این شرکت متخصص در فناوری چاپ سه بعدی در ماساچوست آمریکا با ابداع روشی نوین تحولی تازه در فرآیند جراحی جایگزین سازی مفاصل آسیب دیده زانو با نمونه های مصنوعی ایجاد کردند. این ابتکار عمل بی سابقه ترکیبی از تصویربرداری پزشکی، مدل سازی نرم افزاری و فناوری چاپ سه بعدی است. با تکیه براین روش نوین به انجام اعمال جراحی بسیار پیچیده نیازی نیست و دیگر خبری نیز از عوارض همیشگی نظیر احساس درد شدید در ناحیه مفاصل ترمیم شده نخواهد بود.

در این روش جدید ابتدا با استفاده از تصویربرداری پزشکی تصاویر شفافی از زانو، استخوان مفصل ران و قوزک پاگرفته می شود. در ادامه و با استفاده از نرم افزارهای خاص مدل سه بعدی مورد نظر از مفصل زانوی بیمار تهیه می شود و در نهایت از روی این مدل، زانوی ویژه هر بیمار چاپ و در اختیار جراحان قرار می گیرد.عمل جراحی جایگزین سازی مفصل زانو از جمله اعمال جراحی پیچیده ای در جهان به شمار می آید که همزمان با افزایش سن، در بسیاری از کشورها رایج شده است، به طوری که فقط در آمریکا سالانه 700 هزار نفر زانوی خود را به تیغ جراحان می سپارند.