آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۱
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

فیلمسازان ضدصهیونیستی جهان در «افق نو»

مستند «افق نو» که روند برگزاری دومین همایش سالانه بین المللی اندیشمندان و سینماگران مستقل و ضدصهیونیستی را به تصویر کشیده بزودی از شبکه مستند به نمایش درمی آید.

در این مستند که به تهیه کنندگی و کارگردانی محمدعلی شیرزادی ساخته شده، با هنرمندان و خبرنگاران مستقل جهان گفت وگو می شود. شیرزادی درباره افق نو گفت: این مستند به مدت 47 دقیقه روند برگزاری همایش افق نو را به تصویر می کشد و مستندسازان و فیلمسازان و متفکرانی که تفکر ضدصهیونیستی دارند از کشورهایی چون آمریکا، فرانسه، استرالیا و ایتالیا به ایران دعوت شدند و درباره باورها و آرمان های فیلمسازی شان صحبت کرده اند.

به گفته این تهیه کننده در مستند افق نو با رحیم پورازغدی، حسن عباسی، حجت الاسلام پناهیان، وحید جلیلی و نادر طالب زاده نیز درباره تفکر این نوع فیلمسازی گفت وگو شده است.این تهیه کننده، درباره مباحث مطرح شده در این مستند گفت: در کنار طرح مباحث منطقه همچون داعش و غزه، بخش مهمی از این مستند درباره محدودیت های فیلمسازی این کارگردانان مستقل یا خبرنگاران بین المللی است که بارها از سوی لابی های صهیونیستی تحت فشار قرار گرفته اند.

به این منظور سعی کردیم در کنار گفت وگو با آنها، بخش هایی از برنامه های زنده شبکه های مهم روز جهان و صحبت های ضدصهیونیستی آنها را به تصویر بکشیم.

محسن عبدلی و رضا ریوندی به عنوان تصویربردار، سجاد مشحون مدیرتولید و سعید غلامی به عنوان صدابردار در ساخت این مستند همکاری داشته اند.

برنامه «شب های مستند» که این هفته آثار پژمان مظاهری پور را نقد و بررسی می کند، اثر دیگری از او درباره دکتر سیدمنصور سیدسجادی را به نمایش می گذارد که نتایج تحقیقات او به ثبت جهانی محوطه باستانی شهر سوخته در شرق سیستان منجر شد.

فیلمبرداری این مستند از سال 1382 آغاز شد و گروه سازنده آن به مدت ده سال و در چند فصل حفاری را همراه با گروه باستان شناسان در شهر سوخته بوده است. پس از آن با سفر به ایتالیا ادامه کار را در آنجا همراه با دکتر سجادی و همکاران ایتالیایی اش ضبط کرده اند.

در این مستند تلویزیونی، به تاریخ کاوش های باستان شناسی در شهر سوخته و کشفیات بزرگ آن مانند اولین نمونه انیمیشن روی یک سفال، یک بازی فکری شبیه شطرنج، یک لوح مربوط به حسابرسی و یک چشم مصنوعی پرداخته می شود.