آرشیو سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۱
اقتصاد
۴

نقص سازوکار عزل و نصب رئیس بانک مرکزی اصلاح می شود

رئیس کل بانک مرکزی با قطعی خواندن پنج ساله شدن مدت فعالیت ریاست بربانک مرکزی و صدور حکم از سوی رئیس جمهور گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام تا یکی دو جلسه آینده درباره نحوه عزل و نصب و پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی به اجماع می رسد.

نحوه اداره بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که رهبرمعظم انقلاب در سال 89 به عنوان معضل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده بودند شنبه هفته جاری در دستور کار این مجمع قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

ولی الله سیف در گفت وگو با تسنیم، با اشاره به این که هدف از بررسی نحوه اداره بانک مرکزی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برطرف شدن خلاقانونی برنامه پنجم توسعه است، افزود: در برنامه پنجم درباره سازوکار عزل و نصب و پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی خلاوجود دارد.

وی بااشاره به بلاتکلیفی قانون برای پذیرش استعفای رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: ملاحظه جدی در بررسی های مجمع برای استقلال بانک مرکزی وجود دارد؛ هدف این است که روشی تعیین شود تا استقلال بانک مرکزی از نظر مفهومی لحاظ شود.

وی در تشریح چگونگی استقلال مفهومی بانک مرکزی گفت: استقلال مفهومی کمک می کند سیاستگذار پولی تصمیمات لازم را براحتی و با استقلال کامل در جهت تحقق اهداف اقتصاد کلان بگیرد ضمن آنکه هماهنگی مورد نیاز در سیاست های پولی و مالی حتما باید وجود داشته باشد.

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اشاره به این که در شرایط فعلی رئیس جمهور شخصا هماهنگی سیاست های پولی و مالی را ایجاد می کند، تصریح کرد: به دلیل درک درست رئیس جمهور از این سیاست ها دستاوردهای خوبی در اقتصاد ایجاد شد که مهم ترین آن کاهش تورم و مثبت شدن رشد اقتصادی و شکوفایی اقتصادی است.

سیف با بیان این که مجمع روی کلیات نحوه اداره این بانک به اجماع رسیده، گفت: در مجمع تصمیم بر این شد تا مدت فعالیت رئیس کل بانک مرکزی پنج سال باشد.وی افزود: حکم رئیس کل بانک مرکزی را رئیس جمهور خواهد داد اما درباره سازوکار صدور حکم بناست تصمیم گیری هایی انجام شود.