آرشیو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۲
ایران
۱۵

آبیاری نیمی از بوستان های قم با آب شرب

نزدیک به نیمی از فضای سبز داخل شهر قم با آب شرب آبیاری می شود و همین مساله نارضایتی شهروندان قمی را به دنبال داشته است.

حسین رضایی نسب، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری قم با تائید این خبر گفت: 46 درصد از بوستان های شهر قم با آب شهری آبیاری می شود.

وی افزود: برای جداسازی منبع آبیاری فضای سبز از آب شرب، 320 کیلومتر شبکه آب خام نیاز بوده که 115 کیلومتر آن اجرا شده است. همچنین شهرداری 34 حلقه چاه در اختیار دارد که 25 حلقه فعال است که کفاف 1336 لیتر بر ثانیه نیاز آبی فضای سبز را نمی دهد و باید به این چاه ها اضافه شود.

وی در توضیح استفاده از آب شرب در برخی نقاط شهری که شبکه آب خام هم در اختیار شهرداری هست، گفت: شوری برخی چاه ها در ماه های اخیر بالارفته است و به همین دلیل گونه های گیاهی با آبیاری از این چاه ها دچار تنش شوری می شوند.

حسین بیات، کارشناس فضای سبز نیز با اشاره به این که بیشتر گونه هایی که در فضای سبز شهر قم استفاده می شود، وارداتی و ناهماهنگ با اقلیم قم است، گفت: باتوجه به سرمای زیر صفر درجه و گرمای بالای 40 درجه ای که در شهر قم تجربه می شود، تعداد گونه هایی که ممکن است بتوان در فضای سبز از آن استفاده کرد، محدود است، با این حال بازگشت به گونه های بومی که از قدیم در قم می روییده، بهترین راه حل مشکل تامین آب فضای سبز شهری قم است. وی کشت چمن در قم را نیز بدون توجیه دانست.