آرشیو پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۳
اقتصاد
۴

مقدسی: تامین سهمیه معوق علوفه و اجرای قیمت 1440 تومانی شیر، مهم ترین درخواست دامداران از دولت است

دولت به درخواست های دامداران شنبه پاسخ می دهد

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان این که هم اکنون درخواست دامداران کشور در هفت بند در هیات دولت در دست بررسی است، گفت: دولت قول داده تا روز شنبه به درخواست دامداران پاسخ دهد.

سیداحمد مقدسی دیروز در گفت وگو با ایرنا، افزود: در پی تجمع اخیر دامداران مقابل معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، یکشنبه گذشته نشستی با حضور 12 نماینده از دامداران با مشاوران دفتر معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری، معاون امور دام وزارت جهادکشاورزی و دو نفر از نمایندگان مجلس برگزار شد.

وی، اجرای مصوبه تنظیم بازار براساس ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر خرید قیمت هر کیلوگرم شیرخام با قیمت 1440 تومان، اجازه افزایش قیمت فرآورده های لبنی از 15 به 26 درصد توسط صنایع لبنی، پرداخت 90 میلیارد تومان کسری مرحله اول یارانه ها مربوط به اسفند سال 92 و اجرای مصوبه هیات وزیران مبنی بر پرداخت مابه التفاوت (یارانه) سه ماه ابتدای سال 93 را برخی از درخواست های گاوداران از دولت عنوان کرد.

وی افزود: تامین و توزیع علوفه دامی معوق پنج ماهه سال 92 به دامداران، استمهال وام های معوق 13 ماهه گذشته دامداران و ضرب الاجل اجرای مصوبات دولت تا ابتدای آبان امسال از دیگر درخواست های گاوداران از دولت است.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران ایران تصریح کرد: دامداران به دنبال دریافت یارانه و مابه التفاوت از دولت نیستند، بلکه متقاضی فروش شیرخام تولیدی خود طبق مصوبه دولت یعنی 1440 تومان به صنایع هستند تا از ابتدای آبان ماه دولت تعهد مالی و هزینه سرباری به عنوان پرداخت یارانه به شیر خام نداشته باشد.

وی اظهار کرد: هرچند براساس مصوبه دولت درخصوص اصلاح قیمت شیر خام از ابتدای تیر ماه امسال 15 درصد به قیمت فرآورده های لبنی اضافه شد، اما فعالان این بخش انتظار افزایش 26 درصدی قیمت فرآورده های لبنی را داشتند.

به گفته وی، این در حالی است که با افزایش 15 درصدی فرآورده های لبنی (11 درصد اختلاف قیمت وجود داشته) یعنی باید 11 درصد به دامداران پرداخت می شد، اما تاکنون فقط 7 درصد آن به دامداران پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بنابراین قرار شد این مساله در سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز مورد بررسی قرار گیرد تا مابه التفاوت تیرماه تا پایان مهر 93 تعلق گیرد و به دامداران پرداخت شود تا دامداران بیش از این متضرر نشوند.