آرشیو پنجشنبه ۸ آبان ۱۳۹۳، شماره ۴۱۰۹
جامعه
۱۴

با نوجوانان مدارا کنید

اکنون بیشتر خانواده ها بدرستی نمی دانند هنگام بروز اشتباه از سوی نوجوانان با آنها باید چگونه برخورد کرد به همین دلیل گاهی برخوردها آنقدر شدید است که نوجوان از خانواده دور می شود و گاهی نیز این مسائل آنقدر نادیده گرفته می شود که نوجوان دچار آسیب شدید می شود.

این درحالی است که نوجوان در مرحله بلوغ و تغییر به هم ریخته است، بنابراین هنگام اشتباه باید با او مدارا کرد. البته نباید عمل نادرست او را نادیده گرفت، بلکه باید از او درباره کار اشتباهش توضیح خواست، نباید با نوجوان تندی کرد، بلکه باید کاری کرد که او به راه درست فکر کند. در واقع والدین باید نوجوانان را به فکر کردن و سنجیده عمل کردن تشویق کنند.

این روزها بیشتر والدین گله دارند که نوجوانان بیشتر وقت خود را در دنیای مجازی سپری می کنند، نکته اینجاست که وقتی والدین وسیله ای مانند رایانه را برای کودکان خود تهیه می کنند قبل از هرچیز باید بدانند این وسیله ضروری است یا نه؟ افزون براین برای استفاده از آن نیز باید قاعده و قانون در نظر گرفت و شیوه درست استفاده از آن را به کودک آموخت و چنانچه این وسیله مانع پیشرفت نوجوان شود باید به او تذکر داد و برای استفاده از آن محدودیت هایی در نظر گرفت.

افزون براین درباره معاشرت نوجوانان با دوستان نامناسب نیز باید یادآور شد قبل از هر کاری باید نوجوان را به یافتن دوستان خوب تشویق کرد و با آوردن مثال های قابل فهم آنها را نسبت به عواقب دوستی با افراد نامناسب آگاه کرد.

باید یادآور شد یکی دیگر از خصوصیات نوجوان الگوبرداری است، آنها از لباس ورزشکاران و خواننده ها الگوبرداری می کنند، زیرا اعتماد به نفس کافی ندارند، بنابراین سعی می کنند رفتار افرادی را که در جامعه مورد توجه هستند، تقلید کنند. این ماجرا سبب می شود گاهی اوقات نوجوانان تحت تاثیر الگوهای نامناسب مرتکب اشتباه شوند. برای نمونه خیلی از نوجوانان تحت تاثیر بازیگران سینما سیگار کشیدن را امتحان می کنند، در چنین مواردی که نوجوان از روی ناآگاهی عمل می کند، والدین آنها نباید تصور کنند فاجعه غیرقابل جبرانی اتفاق افتاده و تنبیه شدیدی برای او در نظر بگیرند، زیرا برخورد شدید سبب دور شدن نوجوان از خانواده می شود. در چنین شرایطی بهتر است والدین با نوجوان به نرمی صحبت و او را نسبت به عوارض سیگار و بیماری هایی که نتیجه مصرف سیگار است آگاه کنند.