آرشیو پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۳۵۰
مسکن و عمران
۷

انتشار فصلنامه «اقتصاد مسکن» از سرگرفته شد

فصلنامه علمی «اقتصاد مسکن» پس از سه سال دوباره منتشر شد. این نشریه معتبرترین و در عین حال تنها مجله علمی در حوزه اقتصاد مسکن به حساب می آید که از ابتدای سال 90 انتشار آن متوقف شد. شماره 49 این فصلنامه با عنوان جدیدترین نسخه این فصلنامه که روز گذشته منتشر شد حاوی مقالات و پژوهش های کاربردی مرتبط با اوضاع فعلی اقتصاد کشور و بخش مسکن است.

در این شماره از فصلنامه اقتصاد مسکن، مقالاتی با عنوان شاخص های پیوند بین بخش مسکن، سرمایه گذاری در مسکن برای پوشش تورم، ارزیابی رابطه سرمایه گذاری در بخش مسکن و تولید ناخالص داخلی و همچنین یک مقاله با عنوان بررسی تاثیر تغییر نرخ سود بانکی بر سهم زمین و مسکن در سبد دارایی بهینه در ایران منتشر شده است.

همچنین یک مقاله نیز به عوامل موثر بر مزیت رقابتی شرکت های فعال در صنعت ساختمان اختصاص دارد.

در شماره 49 فصلنامه اقتصاد مسکن، آمارهای مربوط به قیمت زمین، مسکن و اجاره بهای آپارتمان در تهران و شهرهای مختلف کشور نیز منتشر شده است.

معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با انتشار این فصلنامه، به نوعی دیدگاه های اقتصادی مورد نظر در سیاست گذاری های جدید را از زاویه کارشناسی، مورد چالش و بررسی قرار می دهد. در حال حاضر مهم ترین سیاست در دست تعقیب توسط وزارت راه وشهرسازی برای حوزه مسکن، به وام خرید مسکن و راه اندازی صندوق های سپرده گذاری مربوط است که مطابق آنچه در فصلنامه مطرح شده، این سیاست از جمله دغدغه های مسوولان بخش مسکن محسوب می شود.

سیاست افزایش وام خرید با هدف تقویت قدرت مالی متقاضیان مسکن و در نتیجه ایجاد تحریک در سمت عرضه، دنبال می شود اما تاکنون خبری از تصویب و اجرای آن نشده است.