آرشیو پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۳، شماره ۳۳۵۰
تاریخ و اقتصاد
۳۰

زمان سنج

گروه تاریخ و اقتصاد: 21 نوامبر سالروز به دنیا آمدن فرانسوا ولتر، اندیشمند و نویسنده بزرگ فرانسوی و یکی از چهره های موثر در تحول حیات اجتماعی مردم اروپا است. «فرانسوا ماری آروئه» که بعدها نام «ولتر» (Voltaire) را بر خود نهاد، در سال 1694 در پاریس دیده به جهان گشود. وی تحصیلات خود را در مدرسه «لویی کبیر» به پایان رساند و مدتی به شاگردی یکی از قضات دادگستری فرانسه درآمد. از کارهای تحقیقی و مهم وی می توان به «تاریخ روسیه»، «فرهنگ فلسفی» و «عصر لویی چهاردهم» اشاره کرد.

ولتر را بیشتر از طریق گزینه گویه ها و کلمات قصارش می شناسند؛ گزین گویه هایی مانند «خوشبختی کالایی است که طبیعت به قیمت بسیار گران، آن را به ما می فروشد» یا «در جامعه ای که کارها برحسب استعداد تقسیم نشود، در حقیقت همه بیکارند». یکی از مشهورترین گفته های او این است «هر کس دو بار می میرد. یک بار آنگاه که عشق از دلش می رود و بار دیگر هنگامی که زندگی را بدرود می گوید. اما مرگ زندگی در برابر مرگ عشق ناچیز است».

کتاب «ساده دل» که ولتر آن را در سه روز نگاشته است، شاهکاری است که از طریق طنز مفاهیم عمیقی را که انسان دوران مدرن با آن روبه رواست، مطرح می کند.این کتاب روایت زندگی انسانی است که به دنبال خوشبختی است ولی آن را نه در پول می یابد نه در رفاه اقتصادی یا حتی رسیدن به معشوق. پس پرسش این است: خوشبختی کجاست؟ رمان «ساده دل»(candide) را مترجم بزرگ محمد قاضی به فارسی برگردانده است.