آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۱۴
جهان
۶

خبر کوتاه

ده ها کشته و زخمی در بغداد

منابع عراقی اعلام کردند در انفجار یک بمب در مرکز بغداد دست کم 11 تن کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند. این بمب در منطقه شیخ عمر در مرکز بغداد منفجر شد و علاوه بر کشتن 11 تن، ده ها زخمی نیز بر جای گذاشت. انفجار روز شنبه در حالی رخ داد که شامگاه جمعه نیز چهار انفجار مهیب پایتخت عراق را لرزاند که به کشته و زخمی شدن ده ها تن انجامید.

کنایه عون درباره استقلال

میشل عون، رهبر فراکسیون تغییر و اصلاح در لبنان در پیامی به مناسبت سالروز استقلال این کشور با انتقاد از اختلاف ها درباره انتخاب رییس جمهوری لبنان، ابراز امیدواری کرد که لبنانی ها سال آینده رییس جمهوری داشته باشند تا سالروز استقلال را برگزار کنند. عون گفت: ما همواره منتظر طرف های خارجی بوده ایم تا برای ما راه حل هایی را به همراه بیاورند. این مساله دردناک است، چرا که بحران ها از خارج از کشور به سراغ ما می آیند و ما در پشت آن می دویم.

28 کشته در عملیات تروریستی

بار دیگر گروه تروریستی شباب جنایتی دیگر خلق کرد. به گفته پلیس کنیا 28 تن از مسافران یک اتوبوس که به مقصد نایروبی، پایتخت کنیا در حرکت بود، در نزدیکی مرز سومالی توسط اعضای گروه افراطی شباب کشته شدند. رییس پلیس استان ماندرا اعلام کرد: «60 مسافر در اتوبوس بودند. مهاجمان مسلح پس از جدا کردن برخی مسافران، باقی آنها را

به طرز وحشیانه یی کشتند». وی افزود: پس از این کشتار، همه مهاجمان به سومالی فرار کردند.

حمایت حقوق بشری از مسلمانان میانمار

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه یی از دولت میانمار درخواست کرد تا به مسلمانان روهینجا حق شهروندی کامل براساس حقوق برابر اعطا کند. قطعنامه با اکثریت آرا به تصویب رسید و سفیر میانمار مخالفت خود را با استفاده از واژه «روهینجا» از سوی سازمان ملل اعلام کرد. وی گفت: این اقدام تنها مانعی بر سر حل این مساله مهم می شود این در حالی است که 3/1 میلیون روهینجایی در میانمار حق شهروندی ندارند و تقریبا هیچ حقی به آنها داده نشده است. مقام های میانمار می خواهند که رسما آنها را به عنوان «بنگال ها» دسته بندی کنند و بگویند که آنها به صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده اند.