آرشیو یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۲۷
دانش
۱۲

ساخت قرص آشکارسازی سرطان و حمله قلبی

منبع: گاردین

بسیاری از ما وقتی به پزشک مراجعه می کنیم کار از کار گذشته و علائم بیماری تا حدی جدی شده که دیگر علاج صددرصدی امکان پذیر نیست؛ در حالی که اگر در همان مراحل اولیه به فکر چاره می افتادیم می توانستیم به درمان موثرتری دست پیدا کنیم. تشخیص بیماری پیش از بروز علائم آشکار مستلزم به کارگیری شیوه های نوین در ارزیابی سلامت جسمانی است، به گونه ای که کوچک ترین تغییر در سریع ترین زمان ردیابی شود.

میان همه سازمان هایی که در جهت ارتقای سلامت فعالیت می کنند، گوگل بتازگی از دستاورد اخیر مرکز تحقیقات ایکس این شرکت در ساخت نوعی قرص حاوی نانوذرات پرده برداری کرده که انتظار می رود سرطان ها، حملات قلبی و دیگر بیماری های مهلک را پیش از آن که خطرآفرین شود، تشخیص دهد. این قرص از ذرات مغناطیسی فوق العاده ریزی تشکیل شده که حدود ده هزار بار کوچک تر از ضخامت تار موی انسان است. این ذرات حامل آنتی بادی ها یا پروتئین هایی است که حضور مولکول های نشانگر سرطان یا حملات قلبی قریب الوقوع را شناسایی می کند.

اندرو کنراد، سرپرست پژوهشکده علوم زیستی گوگل معتقد است همه چیز خیلی ساده اتفاق می افتد، به این ترتیب که باید یکی از قرص های حاوی نانوذرات را که با آنتی بادی ها یا دیگر مولکول های آشکارساز همراه شده قورت دهید. مواد موجود در قرص از بافت های بدن عبور می کند و از آنجا که هسته ذرات از نوع مغناطیسی است، می توانید فقط با پوشیدن یک مچ بند هوشمند خودتان مسیر حرکت آنها را هدایت کنید و از ذرات بخواهید اتفاقات درون بدنتان را توضیح دهند.

با وجود این، یک نکته را نباید از نظر دور داشت و آن این که اگر فناوری نانو تحت شرایط کاملاکنترل شده و به طرز صحیح به کار گرفته نشود، ممکن است به سلامت فرد یا در مقیاس بزرگ تر به محیط زیست آسیب بزند. البته پیش بینی ها نشان می دهد گوگل به تنهایی قادر به پیشبرد این پروژه نیست و تازه اگر در جذب نیروهای متخصص موفق عمل کند، به گفته کارشناسان بیش از پنج سال زمان لازم است تا نتایج نهایی این مطالعات تعیین شود.