محمدرضا بهشتی: فهم دیگری به مثابه بخشی از خود
بحث من در اینجا درباره جایگاه «دیگری» در فلسفه اخلاق است. فلسفه اخلاق در آکادمی های فلسفه ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته. اگر فلسفه و حکمت با مسایل و مشکلات درون زندگی مرتبط نباشد و با آنها آغاز نشود و در پایان مجددا به آنها بازنگردد، خواهد مرد.
به لحاظ تاریخی، حکمت را می توان به سه بخش تقسیم کرد: نخست، حکمت نظری که برترین دانش ها دانسته می شد؛ چرا که غایت آن درون خودش است و در آن نظر برای نظر دنبال می شود. دوم، حکمت عملی است که به افعال ما بازمی گردد و به سه بخش تقسیم می شود: اخلاق که به حوزه فرد مربوط است، تدبیر منزل که مربوط به خانواده هاست و سیاست که به دولتشهر مربوط است و سوم، دانش صناعی است که به فعلی نظر دارد که تولیدی را به همراه دارد. طبیعتا از میان این شاخه ها، آن شاخه ای که بیشترین نسبت را با «دیگری» دارد، حکمت عملی و به صورت خاص اخلاق است.
شما میتوانید به یکی از روشهای زیر مشترک شوید:
همزمان با برقراری دوره اشتراک بسته دانلود 70 مطلب از مجلات عضو و دسترسی نامحدود به مطالب روزنامهها نیز برای شما فعال خواهد شد!
پرداخت از طریق درگاه بانکی معتبر با هریک از کارتهای بانکی ایرانی انجام خواهد شد.
پرداخت با کارتهای اعتباری بینالمللی از طریق PayPal نیز برای کاربران خارج از کشور امکانپذیر است.
- دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت میگیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمیکند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.