آرشیو سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۵۸۰۱
صفحه اول
۱

وزیر دفاع امریکا مجبور به استعفا شد

چاگ هیگل، وزیر دفاع امریکا تحت انتقادهای مخالفان خود در مورد عملکردش در قبال افغانستان و داعش از سمت خود کناره گیری کرد. این نخستین مورد استعفا در بین وزرای تراز اول کابینه باراک اوباما پس از پیروزی جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره امریکا است. این استعفا همچنین نخستین تلفات تیم امنیتی امریکا در قبال ناکامی های آن در بحران های جهانی بعد از این انتخابات است.

به گزارش نیویورک تایمز، شماری از مقامات نزدیک به کاخ سفید با اعلام این خبر گفتند: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه پس از برگزاری چندین جلسه ویژه با چاگ هیگل، درباره جنگ با داعش از او خواسته بود از سمت خود استعفا دهد. اوباما در این جلسات تاکید داشته باید در شیوه جنگ با گروه های تکفیری تغییراتی ایجاد شود، اما هیگل مخالف ایجاد تغییرات بوده است. هیگل

68 ساله در نهایت تحت این فشارها مجبور به استعفا شد. وی تا زمانی که مجلس سنا جانشین او را تایید نکند، همچنان وظایف وزیر دفاع را بر عهده خواهد داشت.

چاگ هیگل پیشتر به سیاست های کاخ سفید در مبارزه با داعش و نیز بحران بیماری ابولاانتقاد کرده بود. وی سیاست های واشنگتن در مقابله با داعش بویژه در سوریه را نادرست خوانده بود. هیگل معتقد بود کاخ سفید باید مخالفان دولت بشاراسد را مسلح کند. حال آنکه گزارش ها حاکی از آن است که اوباما در سیاست هایش در قبال براندازی نظام سوریه تغییراتی ایجاد کرده است.