آرشیو سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳، شماره ۳۱۱۶
جامعه
۱۳

گفت وگوی «اعتماد» با محمد هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو

تقلب با انگیزه سود آوری است

روز گذشته مدیرکل آزمایشگاه های مرجع غذا و دارو درباره کیفیت برخی مواد غذایی و اعمال تقلب در این محصولات هشدار داد. آیا معتقدید که تقلب در مواد غذایی با انگیزه سودآوری صورت می گیرد یا نوعی اعتراض صنفی به اتفاقات چند سال گذشته مثل حذف یارانه تولید و افزایش هزینه های جاری است؟

تصورمان این است که این تقلب ها صرفا با انگیزه سودآوری بوده و بررسی های ما نشان داد، که قاطبه متخلفان با هدف سودآوری بیشتر و هزینه کرد کمتر مرتکب تقلب در تولید محصولات غذایی شده اند.بنابراین بحث اعتراض یک بحث حاشیه یی است و اگر وجدان آگاه وجود داشته باشد میزان سود اهمیتی ندارد بلکه تولیدکننده، دستیابی به روزی حلال را مدنظر دارد.

فکر می کنید اگر دولت یازدهم با تامین منابعی زیان دهی تولید کنندگان را جبران کند، سفره تخلف وتقلب در مواد غذایی جمع خواهد شد؟

بعید است و حتی در صورت تغییر بسیاری ارقام آن عده یی که با طمع همچنان به دنبال سودآوری بیشتر هستند، تخلف خود را ادامه خواهند داد.

در چنین فضایی به نظر می رسد که مردم تقریبا به کیفیت و سلامت هیچ یک از محصولات غذایی نمی توانند اطمینان داشته باشند.

هشدارهای ما اتفاقا برای همین که مردم آگاه شوند و کیفیت محصول را بیشتر از قیمت آن مورد توجه قرار دهندو قصد داریم مردم را به سمت کیفیت برتر هدایت کنیم تا مردم بدانند که باید به جای توجه به ظواهر و قیمت محصولات غذایی، به کیفیت و محتوای آن توجه کنند. اگر بدی ها و تخلف ها و تقلب ها را آشکار نکنیم، جایی برای بیان و دفاع از خوبی ها و پایبندی ها نخواهد بود. امروز بسیاری از فروشندگان و تولیدکنندگان ما با وجدان و اعتقادات حرفه یی و اخلاقی مشغول به کسب و فعالیت هستند و هشدار ما در واقع گریبان آن تعداد قلیلی را می گیرد که همه جای دنیا هم هستند و هیچگاه از تقلب و تخلف دست برنمی دارند.