آرشیو پنجشنبه ۶ آذر ۱۳۹۳، شماره ۲۰۹۳۱
اقتصادی
۴

یک کارشناس: تثبیت تعرفه واردات خودرو بر خلاف مصالح مصرف کنندگان است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیشنهاد این وزارتخانه برای تثبیت تعرفه واردات خودرو در سال آینده خبر داده این درحالی است که یک کارشناس صنعت خودرو این اقدام را بر خلاف مصالح مصرف کنندگان می داند.

علی خاکساری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای بهبود عملکرد خودروسازان نیازمند کاهش تعرفه واردات خودرو در سال آینده هستیم.

وی با بیان این که متاسفانه بالابودن تعرفه واردات خودرو موجب ایجاد انحصار به نفع خودروسازان داخلی شده خاطرنشان کرد: انحصار باعث شده خودروسازان محصولات مربوط به سه دهه پیش را همچنان تولید کرده و با قیمت های بالاتحویل مصرف کنندگان دهند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این درحالی است که اگر در سال های گذشته تعرفه واردات خودرو درحد مناسبی کاهش می یافت انحصار خودروسازان داخلی کمتر شده و این شرکت ها مجبور می شدند در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات خود اقدام کنند.

وی افزود: درحال حاضر خودروسازان توجهی به منافع مصرف کنندگان ندارند زیرا مطمئن هستند هرچه تولید کنند به فروش می رسد بنابراین برای رفع این مشکل چاره ای جز کاهش واردات خودرو در سال آینده وجود ندارد.

خاکساری با بیان این که خودروسازان هزینه های سربار زیادی داشته و سوء مدیریت نیز باعث رشد هزینه های تمام شده تولید خودرو در کشور شده تصریح کرد: کاهش تعرفه موجب می شود این شرکت ها هزینه های غیرلازم و بعضا ناشی از سوءمدیریت خود را کاهش داده و در راستای رقابت پذیری با خودروسازان خارجی حرکت کنند.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: متاسفانه حفظ تعرفه واردات خودرو با توضیح حمایت از صنعت داخلی صورت می گیرد اما عملااین هدف محقق نشده و تنها دستاورد تعرفه بالاتنبل شدن خودروسازان داخلی و ادامه روند نامناسب فعالیت آنها بوده است.

بنابراین گزارش، هم اکنون تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور پایین و متوسط معادل 40درصد و با حجم موتور بالامعادل 55درصد است.