آرشیو سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳، شماره ۵۸۰۷
اندیشه
۱۷
پیشخوان

مهدویت در ایران معاصر

ناشر: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

فاطمه امانی توانی

در کتاب «مهدویت در ایران معاصر» پس از طرح مبانی نظری و بیان الگوی حکومتی مهدویت و ویژگی های حکومت مطلوب مهدوی، با الگوپذیری از آموزه های مهدویت، به بررسی و تبیین تاثیر آن آموزه ها در تحولات سیاسی – اجتماعی ایران معاصر از زمان قاجاریه تا رژیم پهلوی پرداخته می شود. این تاثیرگذاری از دو جنبه سلبی و ایجابی و در سه حوزه تاثیرات شناختی (کلامی – اعتقادی)، تاثیرات گرایشی (اخلاقی) و تاثیرات رفتاری (فقهی) مورد بررسی قرار می گیرد.

این کتاب در قالب چهار فصل و یک نتیجه گیری کلی سازماندهی شده است.

فصل اول شرح کلیات و چارچوب نظری است. در این فصل ابتدا به عنوان پیش زمینه، اندیشه مهدویت در قرآن بررسی شده است.

هدف فصل دوم، با عنوان «ساختار نظام سیاسی مطلوب مهدوی» شناسایی هر چه بهتر حکومت مطلوب حضرت مهدی(عج) است تا ضمن بررسی ابعاد مختلف آن، دریابیم که حکومت حضرت مهدی(عج) به عنوان یک حکومت مطلوب و ایده آل دارای چه ساختار و ویژگی هایی است؛ لذا برای بررسی آن از آیات و روایات ائمه معصومین (علیهم السلام) بهره گرفته شده است.

در فصل سوم، نقش آموزه مهدویت در تحولات عصر قاجار در قالب دو گفتار تاثیرات ایجابی و سلبی در سه حوزه تاثیرات شناختی، گرایشی و اخلاقی مورد واکاوی قرار گرفته است.

و در فصل چهارم نیز نقش آموزه مهدویت در عصر پهلوی در قالب دو گفتار تاثیرات ایجابی و سلبی در سه حوزه «تاثیرات شناختی»، «گرایشی» و «رفتاری» بررسی شده است.