آرشیو شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳، شماره ۴۱۴۹
ورزش
۱۳

در حسرت میزبانی

یکی از انتقادهایی که به فدراسیون قبلی بسکتبال ایران وارد است، نگرفتن میزبانی مسابقه های مهم بسکتبال در سطح آسیاست. با وجود موفقیت های بسکتبال در رده ملی، فدراسیون بسکتبال در گذشته نتوانست میزبانی رویدادهای مهم آسیا را بر عهده بگیرد. این کار با توجه به میزبانی فدراسیون والیبال در لیگ جهانی و جام ملت های آسیا در ادوار پیشین، نشان داد در بسکتبال اراده ای برای رویت تیم ملی و حریفانش در خاک کشور وجود ندارد و هر چه هست مسافرت هایی است که مسئولان همراه بازیکنان تیم ها باید این سو و آن سوی دنیا انجام دهند. تیم ملی بسکتبال سال هاست حتی به بهانه بازی دوستانه در ایران به میدان نرفته است!

در چنین شرایطی که بسکتبال ایران امکان گرفتن میزبانی مسابقه های جام ملت های آسیا را هم ندارد، سه کشور آسیایی برای میزبانی جام جهانی بسکتبال اعلام آمادگی کردند. چین، فیلیپین و قطر از آسیا در کنار سه کشور اروپایی ترکیه، آلمان و فرانسه برای میزبانی یکی از جام های جهانی 2019 و 2023 اعلام آمادگی کردند. فیلیپین در سال 2013 میزبان جام ملت ها بود و اینک در میان متقاضیان میزبانی جام جهانی قرار دارد که یک بار در سال 1978 این بازی ها را برگزار کرده بود. چین که در دهه های اخیر بیشترین رشد را در زمینه بسکتبال با محبوبیت روزافزون این رشته و امکانات مناسب میزبانی داشته است تاکنون در هیچ دوره ای میزبان جام جهانی نبوده است. چینی ها تالارهای مجهز با گنجایش تماشاگر بالغ بر ده هزار نفر دارند و می توانند مانند ژاپنی ها میزبان رقابت های جهانی بسکتبال در سال 2006، میزبانی رویدادهای جهانی را بر عهده بگیرند. قطر هم که سال آینده میلادی میزبان مسابقه های قهرمانی جهان هندبال و جام جهانی 2022 فوتبال است به دنبال اضافه کردن میزبانی جام جهانی بسکتبال به سری میزبانی های جهانی خود است.

میزبان جام جهانی 2019 در جلسات هجدهم و نوزدهم ژوئن سال آینده فدراسیون جهانی بسکتبال انتخاب می شود. جالب است فدراسیون بسکتبال ایران که در گذشته عادت به برگزاری رقابت های غرب آسیا کرده بود، همچنان به دنبال میزبانی از تیم های منطقه است و نمی خواهد همسو و هم جهت با سه کشور دیگر آسیایی برای میزبانی رقابت های جام ملت ها یا جهانی در سال های آینده به صورت جدی اقدام کند.