آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۴
صفحه اول
۱

قتل یک سیاه پوست دیگر خیابان های امریکا را به آشوب کشاند

به دنبال مرگ یک جوان سیاه پوست دیگر به دست پلیس امریکا در حومه شهر سنت لوییس، جایی که مایکل براون نوجوان سیاه پوست غیرمسلح با شلیک پلیس جان خود را از دست داده بود تعداد زیادی از معترضان بار دیگر به خیابان ها آمده و پلیس را به ممانعت در امدادرسانی و ارائه خدمات مناسب پزشکی به این جوان متهم کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، فیلمی که از صحنه کشته شدن این جوان 18 ساله منتشر شده است، نشان می دهد پمپ بنزینی که این جوان در آن مورد حمله واقع شده است، به وسیله نوارهای زردرنگ محصور و مورد حفاظت نیروهای پلیس قرار داشته است. پلیس تاکید کرده که آنتونیو مارتین به روی یک مامور که در حال بازرسی معمول بوده اسلحه کشیده و این مامور به همین خاطر به او شلیک کرده است. سخنگوی اداره پلیس سنت لوییس نیز در واکنش به این واقعه طی بیانیه ای اعلام کرد: مامور پلیس برکلی از ترس جان خود چند بار اقدام به تیراندازی کرده که منجر به مرگ مرد جوان شده است. اما معترضان می گویند ماموران پلیس و دستگاه قضایی برخوردی نژادپرستانه با سیاه پوستان دارند. برکلی تنها چند دقیقه با فرگوسن- جایی که پلیس به مایکل براون شلیک کرد و باعث ایجاد موجی از اعتراضات در سراسر کشور شد- فاصله دارد.

در همین حال یکی از روزنامه های سنت لوییس گزارش داده است، حدود 60 نفر از اهالی در این منطقه تجمع کرده و دست کم سه نفر از آنها بازداشت شده اند. تصاویر و فیلم های منتشر شده در شبکه های اجتماعی تنها دود و صدای برخوردها را نشان می دهند اما مشخص نیست که چه کسی مسئول آنهاست.

پیش از انتشار خبر کشته شدن آنتونیو مارتین، شهرهای مختلف امریکا از جمله نیویورک صحنه تجمع هایی علیه پلیس بود. بسیاری از امریکایی های سیاه پوست می گویند که تنها به خاطر رنگ پوستشان مورد آزار و اذیت پلیس قرار می گیرند و از کودکی با ترس از اقدامات این چنینی پلیس بزرگ می شوند. در همین حال خبرها حاکی است، دادگاهی در امریکا بار دیگر یک پلیس قاتل که جوان سیاه پوست غیرمسلحی را کشته بود، تبرئه کرد. به گزارش ایرنا حکم تبرئه این افسر پلیس امریکایی به دنبال تصمیمات چند وقت گذشته دادگاه های امریکا برای بی گناه شناختن دو افسر دیگر سیاه پوست صادر شده است که خشم مردم امریکا و فعالان حقوق بشر را برانگیخت.