آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۴
سیاسی
۳

برخورد با بیش از یک هزار و 600 تخلف هوایی در آسمان کشور

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) از اخطار و اقدام تاکتیکی این قرارگاه برای برخورد با بیش از یک هزار و 600 پرواز متخلف در آسمان کشور در9 ماهه گذشته سال جاری خبر داد.

به گزارش ایرنا، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی افزود: 30 تا 40 درصد از این اخطارها مربوط به هواپیماهای مسافربری خارج شده از مسیر هوایی مصوب بود که هدایت شدند تا از مسیرهای حیاتی و حساس ما عبور نکنند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) افزود: حدود 60 درصد این پروازها مربوط به هواپیماهای شناسایی یا جنگنده فرامنطقه ای بودند که قصد نزدیک شدن داشتند اما بموقع به آنها هشدار داده شد. وی اعلام کرد: هواپیماهای جاسوسی و شناسایی امریکا اعم از «یو 2»، «آرکیو 4»، «ام کیو 1» و هواپیماهای گشت دریایی به خاطر جمع آوری اطلاعات، وارد منطقه می شوند.

البته اقدام این هواپیماها را تحت نظارت داشته و ضمن اقدام لازم آنها را از مرزهای خود دور می کنیم. وی با تاکید بر اینکه تمایلی به خرید تجهیزات از خارج نداریم، گفت: اتاق فکر ما در بخش مطالعات راهبری، بخش های عملیاتی، آماد و پشتیبانی، جنگ الکترونیک و شنود را با هم تلفیق می کند تا از دل آن سامانه هایی همچون «سپهر»، «کیهان»، «اسکایو» و «صیاد 40» خارج شود.

امیر اسماعیلی با بیان اینکه پیش از تیر سال جاری، روزانه 350 فروند هواپیمای مسافربری خارجی از فضای کشور عبور می کرد، عنوان کرد: با توجه به مناقشات سیاسی اخیر در برخی کشورها، عمده پروازها از فراز ایران صورت می گیرد، به نحوی که امروز روزانه بین 900 تا یکهزار و صد فروند هواپیمای عبوری در آسمان ایران به ثبت می رسد.