آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۱۳۸
جهان
۶

خبر کوتاه

انتخاب آبه برای نخست وزیری

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در جلسه ویژه روز گذشته مجلس عوام این کشور توانست 328 رای از 470 آرای اخذ شده از قانونگذاران را به دست آورد. آبه ضمن بی اعتنایی به گمانه زنی ها مبنی بر اینکه حضور کمرنگ رای دهندگان در انتخابات زودهنگام، پیروزی وی را کم ارزش کرده، متعهد شد تا سیاست های اقتصادی خود را پیش برده و هدفش در مورد یک موضع امنیتی قاطعانه تر را دنبال کند. رسانه های ژاپن گفتند، آبه، اکینوری اتو، وزیر دفاع خود را که به خاطر استفاده از بودجه های سیاسی زیر سوال رفته است را جایگزین خواهد کرد. انتظار می رود که وی باقی اعضای کابینه خود را بدون تغییر حفظ کند. انتظار می رود در پی نگرانی ها نسبت به افزایش تهدیدها از سوی چین و کره شمالی ژنرال ناکاتانی به عنوان وزیر دفاع ژاپن انتخاب شود.

شرط ناتو برای اوکراین

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در مصاحبه با شبکه NRK عنوان داشت: اوکراین باید پیش از ارایه درخواست عضویت در ناتو، اصلاحات مهم و ضروری را انجام دهد که این اصلاحات در خصوص سازماندهی دفاع از این کشور، مبارزه با فساد و تشکیل دستگاهی دولتی است که به نحوی بهتر فعالیت کند. وی تاکید کرد: ما منتظر می مانیم اجرای این اصلاحات پایان یابد و سپس در زمانی که این درخواست به نزد ما برسد در خصوص این درخواست بررسی هایی را به عمل می آوریم. استولتنبرگ همچنین

اظهار کرد: اوکراین پیش تر اعلام کرده بود که برای تحقق اصلاحات به شش سال زمان نیاز دارد. کارشناسان بر این باورند که اوکراین در 20 سال آتی نمی تواند درخواست عضویت در ناتو را ارایه دهد.

هشدار وزیر خارجه لیبی

محمد دیری، وزیر خارجه لیبی با توجه به تنش های فزاینده در این کشور در مورد احتمال ایجاد شرایطی مانند سوریه در این کشور هشدار داد. او طی گفت وگویی با خبرگزاری رویترز از جامعه بین المللی خواست، برای جلوگیری از تبدیل لیبی به سوریه یی دیگر به دولت این کشور در مبارزه با افراط گرایان کمک کند.