آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۴
زندگی
۱۴
پیام روز

نقشه ای برای تلاش در فصل امتحانات

دکتر کاظم قجاوند ( جامعه شناس و مدرس دانشگاه)

با توجه به تاثیراتی که فرهنگ مطالعه در رفتار مناسب والدین با فرزندان داشته است و سبب الگوگیری مناسب سبک مطالعه فرزندان می شود، می توان پیشنهاد داد و توصیه کرد والدین بویژه پدران باوجود همه خستگی ها، مشغله کاری و... که دارند روزانه 15 دقیقه یا نیم ساعت به مطالعه بپردازند، زیرا مطالعه پدر باعث می شود که وجهه پدر نزد اعضای خانواده افزایش یابد، زیرا از این طریق حرف و کلام پدر ارزش بیشتری در خانواده پیدا خواهد کرد و باعث تشویق فرزندان به مطالعه می شود.

از این رو فقط کافی است در طول این مدت زمان، اعضای خانواده از تماشای تلویزیون خودداری کرده و به مطالعه بپردازند تا به این فرهنگ موثر علاقه مند شوند. پدر نقش ویژه ای در علاقه مند تر کردن فرزندان به مطالعه دارد. اگر پدر در خانواده چنین نقش مهم و تاثیر گذاری را به عهده گیرد در روند تربیتی کودک نیز تاثیر بسزایی گذاشته و می توان از این طریق فرزندان را به خواندن کتاب های علمی سودمند، خواندن قرآن، نهج البلاغه، کتاب های تاریخی و... علاقه مند کرد.

بهتر است برای گسترش فرهنگ مطالعه ترجیحا مطالعه کاغذی صورت گیرد و کمتر مطالعه با تبلت، رایانه تلفن همراه و.... باشد چون مطالعه از طریق کتاب های الکترونیکی و ابزارهای روز اثر بخشی مطالعه کاغذی را ندارد و مطالعه کاغذی در فرزندان تاثیرات شگرفی برجا می گذارد.

یکی از راه هایی که کودکان و نوجوانان را تشویق به مطالعه می کند، این است که در فصل امتحانات والدین نیز همراه با فرزندان کتاب بخوانند. به کار گیری این روش باعث می شود وقتی فرزندان والدین خود را مشغول مطالعه می بینند الگوگیری کرده و به مطالعه اهمیت بیشتری بدهند. پدران و مادرانی که خود اهل مطالعه و خواندن کتاب هستند از فرزندانشان توقع و انتظار بیشتری دارند. با گسترش فرهنگ مطالعه در میان خانواده ها می توان انتظار داشت کودکان در جامعه این فرهنگ را در نسل خود ترویج دهند تا نسل های آینده بیشتر به کتابخوانی اهمیت بدهند.