آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۱۹۴
روزنامه فردا
۲۰
پیشنهاد فردا

به بهانه برپایی نمایشگاه آثار اسرافیل شیرچی در فرهنگسرای نیاوران

رسیدن به روح پویایی سنت

سهیل محمودی

اسرافیل شیرچی، یکی از راویان موفق سنت خوشنویسی در این روزگار است. به سنت می پردازد و توجه دارد، بی آنکه در محدوده سنت درجا بزند و در گذشته ها بماند. او توانسته در خوشنویسی از مرز «مانایی» در سنت عبور کند و به روح «پویایی» سنت برسد. شیرچی شکسته نستعلیق می نویسد؛ همان هنر سنتی که از روزگار صفویه به بعد بخشی از تجلی فرهنگی مکتوب ماست، در عین حال او توانسته از شکسته نویسی متعارف پیشین گام فراتر بگذارد و روایتی تازه به نام خود ثبت وضبط کند و ارایه دهد.

اسرافیل شیرچی، در خوشنویسی نقاشی می کند؛ بی آنکه کارش نشانه ای از پیروی آنچه امروزه «نقاشی خط» نامیده می شود داشته باشد. فضاسازی، هندسه کلمات، حجم و از همه مهم تر عنصر رنگی در تابلوخط های شیرچی نشانه هایی از سبک و شیوه ای است که به نام خودش ثبت خواهد شد. جذابیت های بصری تابلوهای شیرچی، خود بهترین معرف آثار اوست و امضایی است ماندگار... و رویکرد خاص و عام به هنر او نیز ریشه در همین ایجاد جذابیت ها داشته و دارد. آنچنان که شنیده ام، سال ها پیش، وقتی اسرافیل شیرچی تازه جوان، به دیدار احمد شاملو، شاعر نامدار روزگار می رود، نصیحت آن بزرگ هنر و ادبیات به او، این است که: سنگ قبرنویس مباش جوان! و شیرچی خطاط جوان آن روز و استاد نامدار هنر امروز در طی این سال ها تلاش کرده است که یک لحظه از نوآوری در عرصه خوشنویسی که ریشه در سنت دارد، غافل نباشد و توفیق او در بدعت در این هنر سنتی، ستودنی است.

***

از روز جمعه، پنجم دی1393، تا12روز، گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران، میزبان تابلوها و آثار اسرافیل شیرچی است. می توان ساعت16 روز جمعه به دیدار توامان او و تابلوهایش رسید.