آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۴
ایران زمین
۲۰

مشاهده نهنگ پایلوت باله کوتاه در آب های جزایر تنگه هرمز

در محدوده آب های جزایر تنگه هرمز، چند نفر از اعضای هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی، هنگام گشتزنی موفق به مشاهده و تصویر برداری از 6 نهنگ پایلوت باله کوتاه در آب های نزدیک ساحل جنوب جزیره لارک شدند.

به گزارش ایسنا، فریدون عوفی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی در گزارش خود آورده است، این نهنگ ها متعلق به یک گله کوچک (خانواده) شامل 2 نر(احتمالا یکی از نمونه ها نابالغ)، 2 ماده بالغ و 2 نمونه بسیار جوان (کمتر از یک سال) بوده اند که میانگین طولی نمونه های بزرگ بالغ 5/2 تا 3 متر، نمونه نابالغ ماده 2 متر و نمونه های جوان 5/1 متر برآورد و تخمین زده شد.

وی در خصوص ویژگی های رفتاری مشاهده و ثبت شده این نوع از نهنگ ها می گوید: تحرکات گروه مذکور نشان دهنده حضور در منطقه امن ساحلی و در واقع حضور در زیستگاه زمستانی و سپری کردن دوره زمستان گذرانی بخصوص دوره تغذیه فعال جنس ماده (پس از زایمان) و همچنین نوزادان بوده است. این نهنگ ها هیچ گونه ترس و استرسی از حضور قایق نداشته و کاملا به قایق نزدیک می شدند و لمس و نوازش کردن آنها و حتی تصویر برداری از فاصله نزدیک کاملا امکان پذیر بوده است. مدت زمان حضور و مشاهده این گله به مدت طولانی (5 ساعت، در سطح آب و در یک محدوده مشخص نزدیک به ساحل) انجام شد. به نظر می رسد این حرکات براساس ویژگی های رفتاری این گروه از نهنگ های کوچک در تقابل با اثر امواج بخصوص در محدوده شکست امواج بوده است.

به گفته این محقق، همه مراحل رفتاری در این مدت توسط دوربین عکاسی و فیلمبرداری ثبت و یادداشت برداری شده، اما به علت نامساعد شدن شرایط دریا و دور شدن گله از بخش ساحلی و حرکت به سمت آب های دور از ساحل، عملیات تعقیب (مشاهده و مستند سازی) نیز پایان پذیرفته و با وجود در اختیار داشتن وسایل و تجهیزات غواصی و فیلمبرداری زیر آب، امکان غواصی و تصویر برداری در زیر آب نیز فراهم نشد.