آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۴
بین الملل
۲۱

اجرای معاهده تجارت سلاح های متعارف

نخستین پیمان بین المللی تجارت سلاح های متعارف از دیروز به اجرا گذاشته شد. براساس این پیمان، به کشورهایی که مرتکب «نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت» شده اند، سلاح فروخته نخواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، 130 کشور تا به حال پیمان بین المللی تجارت سلاح را امضا و پارلمان های 60 کشور امضاکننده نیز آن را تصویب کرده اند. روسیه، چین و کانادا به عنوان مهم ترین صادرکنندگان اسلحه در جهان این پیمان را امضا نکردند. قرار است نخستین نشست کشورهای امضاکننده این پیمان در سپتامبر 2015 در مکزیک برگزار شود.

در میان کشورهایی که اجرایی شدن این پیمان را تصویب کردند نام کشورهای صادر کننده سلاح چون آلمان، فرانسه، انگلیس و ایتالیا نیز به چشم می خورد. این کشورها وعده دادند که در اجرای دقیق مفاد این پیمان تلاش کنند. تجارت جهانی سلاح های متعارف به 85 میلیارد دلار (69 میلیارد یورو) در سال می رسد. فعالان حقوق بشری از اجرایی شدن این پیمان استقبال کرده و آن را «آغاز یک دوران جدید» توصیف کردند. ماتیاس جان از سازمان عفو بین الملل، این پیمان را به عنوان یک «موفقیت بزرگ» ستود.

وی تاکید کرد: صادرکنندگان اسلحه در آینده باید به وضعیت حقوق بشر در کشورهایی که به آنها سلاح فروخته می شود، دقت کنند. آنا مک دونالد، مدیر «ائتلاف کنترل تسلیحات» هم تاکید کرد به دیکتاتورها و ناقضان حقوق بشر دیگر اسلحه فروخته نخواهد شد.

امضای نخستین پیمان بین المللی تجارت سلاح های متعارف پس از امضای قرارداد منع آزمایشات اتمی در سال 1996 مهم ترین پیمان مربوط به تسلیحات محسوب می شود. پیمان جدید شامل سلاح های سبک کمری تا هواپیماهای جنگی و موشک ها می شود.