آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۲
صفحه آخر
۲۰
نکته

پیام طلایی بانوی ایرانی

امید توفیقی

زهرا نعمتی بانوی کماندار معلول کشورمان را می توان یک الگوی موفق هم برای معلولان ایران و هم برای معلولان دنیا دانست. کسی که نگاه انسانی و فراتر از ورزشی اش، کم از طلای ناب او در رویدادهای ورزشی ندارد و نیز اظهارنظرش در سطح دنیا همچون طلامی درخشد؛ «هرگز تسلیم معلولیت خود نشوید.»

شاید به اشتباه برخی تصور کنند کسب مدال در ورزش معلولان فلسفه وجودی راه اندازی رقابت های ورزشی برای این قشر از معلولان سراسر دنیاست و اصولاکسب مدال معلولان به مراتب آسان تر از ورزش افراد سالم است، اما هر دو بخش اول و دوم این تصور بی شک اشتباه است چراکه کمیته بین المللی پارالمپیک هدفی فراتر از کسب مدال برای معلولان تعریف کرده و آن تشویق معلولان به حضور در اجتماع و پرهیز از خانه نشین شدنشان است. از طرفی وقتی از نزدیک مشقت تمرین کردن و مسابقه دادن معلولان را از نوع ایران و غیرایرانی از نزدیک مشاهده کنی، متوجه می شوی که مدال گرفتن برای معلولان به مراتب سخت تر از غیرمعلولان است. صد البته کسب مدال برای معلولان افتخاری ارزشمند بوده و مایه مباهات فردی و ملی است. با وجود این زهرا نعمتی، بانوی کماندار کشورمان که به لطف کسب مدال تاریخی طلای المپیک 2012 لندن در دو سه سال اخیر به یک پای ثابت اخبار ورزش معلولان ایران و جهان تبدیل شده است بخوبی فلسفه وجودی ورزش معلولان را درک کرده و از هر فرصتی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور، معلولان جامعه را به حضور پررنگ تر در عرصه زندگی اجتماعی فرا می خواند و این نگرش او باعث شده که کمیته بین المللی پارالمپیک نگاه وی‍ژه ای به منش این بانوی افتخار آفرین ایران داشته باشد.

در این باره در حالی به روزهای پایانی سال 2014 نزدیک می شویم که کمیته بین المللی پارالمپیک پیام زهرا نعمتی در سخنرانی خود در سازمان ملل را مبنی بر این که هرگز تسلیم معلولیت خود نشوید به عنوان یکی از ده جمله انگیزه دهنده سال 2014 انتخاب کرد تا مهر تائید چندباره ای بر منش انساندوستانه این بانوی ایرانی بزند.