آرشیو پنجشنبه ۴ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۲
جهان
۶

کوتاه از جهان

کشته شدن فرمانده داعش الجزایر

وزارت دفاع الجزایر در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای ویژه این کشور عبدالمالک قوری، مشهور به «خالد ابوسلیمان» فرمانده داعش الجزایر را در کمینی در نزدیکی بومرداس (در فاصله 50 کیلومتری شرق شهر الجزایر) کشتند. وی یکی از چهره های مشهور در درگیری های دهه 70 میان اسلامگراهای تندرو و نیروهای دولتی بود.

گروه جندالخلافه در سپتامبر گذشته با داعش اعلام بیعت کرد و عملابه عنوان شاخه داعش در الجزایر فعالیت می کند. / ایسنا

حمله سایبری به پایگاه سازمان اطلاعات انگلیس

پایگاه خبری سازمان اطلاعات دولتی انگلیس سه شنبه شب به دست گروهی موسوم به «انجمن سوسمار» که از حامیان هکرهای معروف به «ناشناس ها» است، از دسترس خارج شد.

پیش از این «انجمن سوسمار» به سازمان اطلاعات دولتی انگلیس هشدار حمله سایبری داده بود. این گروه از طریق حساب کاربری توییتر خود برای تعیین هدف هک کریسمس فراخوان عمومی داده بود. این گروه اینترنتی در فراخوان خود به دو هدف برای حمله یکی گروه تروریستی داعش و دیگری انگلیس اشاره کرده بود. / فارس

نشست دولت و مخالفان سوری چند روز دیگر در مسکو

وزارت خارجه روسیه از برگزاری نشست دولت و مخالفان سوری در چند روز دیگر در مسکو خبر داد. به گزارش روسیا الیوم، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای از برگزاری نشست جدید میان دولت و مخالفان سوری خبر داد.

بنابر اعلام وزارت خارجه روسیه این نشست اواخر ماه جاری میلادی (قبل از تعطیلات سال نو میلادی) با حضور نمایندگان دولت و مخالفان سوری در مسکو برگزار خواهد شد. این در حالی است که دولت و مخالفان سوری طی نشست های گذشته خود به نتیجه مشخصی دست نیافته اند./ مهر

معاهده تجارت اسلحه اجرایی شد

سازمان ملل متحد اعلام کرد معاهده تجارت اسلحه که در دوم آوریل 2013 به تصویب مجمع عمومی این سازمان رسیده بود از روز گذشته اجرایی شده است.

این پیمان که نخستین موافقت نامه در زمینه تنظیم مقررات و سازماندهی تجارت بین المللی سلاح های کلاسیک است دوم آوریل 2013 در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد. جمهوری اسلامی ایران از مخالفان این پیمان بود.

قرار شد این پیمان 90 روز پس از آن که پنجاهمین کشور آن را به تصویب رساند، به اجرا گذاشته شود. تصویب این پیمان توسط پنجاهمین کشور بیست و پنجم سپتامبر 2014 اتفاق افتاد. / واحد مرکزی خبر