آرشیو یکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳، شماره ۴۱۵۴
صفحه اول
۱

دولت و مجلس هر یک از دیگری می خواهد بابت اطلاع رسانی اشتباه از مردم عذر خواهی کند

مناقشه 4 میلیارد دلاری برداشت از صندوق توسعه

در حالی که سریال تائید و تکذیب های دولت، مجلس و ارگان حسابرسی اش یعنی دیوان محاسبات درباره برداشت 4.1 میلیارد دلاری دولت از حساب ذخیره ارزی تا دیروز ادامه داشت، هنوز از نتیجه شفاف ماجرا خبری نیست.

به گزارش خبرگزاری ها، دیروز بگومگوی دولت و مجلس در این خصوص به تندی کشید؛ به طوری که دو طرف از یکدیگر خواستند از مردم در این باره عذرخواهی کنند؛ مردمی که هنوز چندان از اصل ماجرا با توجه به پیچیدگی های قانونی آن خبر ندارند.

خلاصه ماجرا آن گونه که دیروز احمد توکلی نماینده تهران به خبرگزاری مجلس خانه ملت گفته این است که دولت برای فعالیت های عمرانی با کمبود منابع روبه رو بوده، البته در مقابل آن، از یک شرکت واسطه فروشنده نفت مبالغی را طلبکار بود.

بنابراین بابت جبران این کسری، چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار از حساب صندوق توسعه ملی برداشت کرد تا پس از وصول آن طلب، بدهی خود به صندوق توسعه ملی را پرداخت کند. در نتیجه دولت منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی را به نرخ ارز رسمی فروخته و منابع حاصل از آن را صرف بودجه کرد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در نهایت با بیان این که انکار سخنگوی دولت در برداشت 4.1 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی اعجاب آور است، گفت: اشتباه آقای نوبخت این است که ماجرا را انکار می کند در صورتی که می تواند تخلف را بپذیرد و با شرح محذورات و مشکلات عذرخواهی کند.در مقابل، سخنگوی دولت نیز از توکلی خواست اسناد خود را دراین ماجرا رو کند تا معلوم شود چه کسی باید از مردم عذرخواهی کند.

محمدباقر نوبخت دیروز در گفت وگویی در شبکه خبر سیما افزود: مگر می شود چهار میلیارد و یکصد میلیون دلار از صندوقی که زیر نظر سه قوه است برداشت کرد و بعد با قاطعیت گفت که برداشت نکردیم؟ اگر به فرض نیاز داشته باشیم اجازه می گیریم و برداشت می کنیم. من با قاطعیت عرض می کنم و از مطبوعات و کسانی که این ادعا را دارند، دعوت می کنم اسنادشان را ارائه و ببینیم چه کسانی برای تشویش اذهان عمومی باید عذرخواهی کنند. در نهایت به نظر می رسد این سریال کماکان ادامه دار باشد، مگر این که یکی از دو طرف اسناد خود را در برابر افکار عمومی قرار دهد.