آرشیو سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۲۸
زندگی
۱۴

غلبه بر ترس های غیرواقعی

ترس های مرضی(فوبیا) معمولا با بیماری های اضطرابی و خلقی همراه است. به همین دلیل گاهی درمان این نوع بیماری ها با شکست روبه رو می شود. دکتر شاپور کریمی - روانپزشک - با بیان اینکه پیش از ارائه تعریف ترس مرضی، باید مرز بین آن و ترس واقعی را شناخت، گفت: ترس طبیعی واکنش طبیعی به شرایطی است که حیات افراد را تهدید می کند. در این شرایط بدن در حالتی قرار می گیرد که از نظر ذهنی، فیزیکی و جسمی از خود واکنش مناسب نشان می دهد. دکتر کریمی خاطرنشان کرد: فوبیا ترس غیرواقعی و غیرمنطقی است، در این شرایط خطر واقعی یا جدی وجود ندارد یا بسیار ناچیز است و تنها در خصوص آن بزرگنمایی می شود به همین دلیل است که معمولا فوبیا زندگی عادی را مختل و مسیر زندگی فرد را عوض می کند.

این متخصص بیماری های اعصاب و روان برای شناخت مرز فوبیا از ترس های واقعی عنوان کرد: در سن زیر دو سال ترس از صدای بلند، جدایی از والدین، اشیای بزرگ، افراد غریبه و... طبیعی است، در سن 3 تا 6 سالگی ترس از مسائل خیالی، مکان تاریک، خوابیدن در محلی تنها و در سن 7 تا 16 سالگی ترس از زخمی و بیمار شدن، مرگ، نداشتن استعداد در امور تحصیلی و... طبیعی است و از این سن به بعد افراد منشا ترس های غیرواقعی را درک می کنند تا از عواملی که برای آنها خطر زیادی ندارد، نترسند.

دکتر شاپور کریمی با اشاره به اینکه فوبیا معمولا در کودکی فرد ریشه دارد، درمان آن را مستلزم حضور توام روانپزشک و روانشناس معرفی کرده و نخستین قدم برای درمان این بیماران را اطمینان بخشی به آنها دانست. دومین مرحله درمان، قرار دادن بیماران در برابر عامل ترس است به این گونه که ابتدا فرد در شرایط کمترین میزان ترس قرار می گیرد و بتدریج شرایط بیشترین میزان ترس برای او ایجاد می شود. مرحله بعدی درمان آموزش تکنیک های آرام سازی است تا در شرایط مواجهه با عامل ترس بر ترس غلبه کند و سپس دور کردن افکار منفی که از عامل ترس یک فاجعه می سازد در مرحله نهایی درمان قرار می گیرد.