آرشیو سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳، شماره ۵۸۳۴
اجتماعی
۴

گزارش خبری

حذف پول خرد از 10 هزار تاکسی پایتخت

نزاع یک مسافر اسلامشهری با راننده تاکسی به خاطر نداشتن پول خرد و در نهایت کشته شدن او؛ مبنای تصویب مصوبه ای در دور سوم شورای شهر تهران شد که «پرداخت کرایه الکترونیک» نام گرفت.

این مصوبه اما تا مدت ها مسکوت ماند و اجرا نشد اما اکنون معاون پرداخت نوین سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در گفت و گو با «ایران» خبر می دهد 10 هزار تاکسی شهری پایتخت و تاکسی های تلفنی تا پایان امسال مجهز به دستگاه های کارتخوان متصل به شبکه شتاب می شوند تا نخستین مرحله آزمایشی حذف پول خرد و اسکناس از تاکسی ها اجرایی شود.

آن طور که مهندس علیرضا سانیانی می گوید: این طرح تا سال آینده در سراسر تهران اجرایی می شود؛ اما هم اکنون فقط در تعدادی از تاکسی ها و خطوط بزرگ تاکسیرانی فعال است تا معایب و مزایای آن مشخص شود. آمارها نشان می دهد سالانه 12 میلیارد تومان در کشور صرف چاپ اسکناس می شود که در این میان 7 هزار میلیارد قطعه اسکناس هم از سیستم پولی کشور خارج می شود؛ بنابراین می توان تصور کرد که با راه اندازی این سامانه؛ تحول بزرگی در این بخش اتفاق خواهد افتاد. «علیرضا سانیانی» البته یکی از علل تاخیر اجرای این مصوبه را در فرهنگ استفاده از «کارت تاکسی» می داند و معتقد است که باید ابتدا برای شهروندان این مساله جا بیفتد و بعد به صورت سراسری اجرایی شود.

برخورد با متولیان متخلف موقوفات

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه اگر متولیان وقف تخلف کنند با آنها برخورد می کنیم، گفت: مبنای رابطه ما با متولیان وقف، احکام الهی و قانون است. به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «علی محمدی» در سومین همایش متولیان وقف افزود: برای اجرای نیات وقف و انجام کارهای بزرگ در کشور، متولیان وقف باید با سازمان اوقاف همکاری داشته باشند. رئیس سازمان اوقاف با بیان اینکه انجام وقف های کوچک و قطره ای پاسخگوی نیازهای امروز کشور نیست، افزود: اکنون بحث سلامت، کمک به ازدواج جوانان و یاری به افراد بی سرپرست از مهمترین نیازهای جامعه است.

وی با بیان اینکه اطلاعاتی از فعالیت های متولیان وقف در اختیار سازمان اوقاف قرار نمی گیرد، گفت: به طور قطع با وجود 8 هزار متولی در سراسر کشور، فعالیت های وقف گسترده ای انجام می شود، اما اطلاعاتی از این برنامه ها در اختیار سازمان اوقاف قرار نمی گیرد.