آرشیو سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳، شماره ۲۲۱۰
جهان
۸

وزیر خارجه کرواسی، رییس جمهور شد

«کولیندا گرابار کیتاروویچ» 46 ساله، نامزد محافظه کار حزب مخالف «اتحادیه دموکراتیک کرواسی» (HDZ) برخلاف انتظارها پیروزی را در انتخابات ریاست جمهوری این کشور از آن خود کرد. به گزارش دویچه وله، او که پیش از این وزیر خارجه کرواسی بود توانست در دور دوم انتخابات بر رقیب خود «ایوو جوسیپوویچ»، رییس جمهور کنونی کشور پیشی گرفته و 4/50 درصد از آرا را از آن خود کند. ایوو جوسیپوویچ 57ساله، نامزد سوسیال دموکرات های حاکم توانست 6/49 درصد از آرا را تصاحب کند. کولیندا گرابار کیتاروویچ، نخستین زنی که در کرواسی به سمت ریاست جمهوری دست یافته، مشعوف از پیروزی غیرقابل انتظار خود گفت، قصد دارد کرواسی را به یکی از توسعه یافته ترین کشورهای اروپا و جهان تبدیل کند.» سمت رییس جمهوری در کرواسی که تازه ترین عضو اتحادیه اروپاست، تنها نقشی تشریفاتی دارد و وظایف عمده بیشتر بر عهده نخست وزیر است. سیاستمداران ارشد حزب «اتحادیه دموکراتیک کرواسی» درحالی که پیروزی حزب خود را جشن می گرفتند، گفتند: این حزب در نظر دارد از پیروزی کاندیدای خود برای تغییر دولت در انتخابات پارلمانی که قرار است تا پایان سال برگزار شود، استفاده کند.

با این همه «زوران میلانوویچ»، رهبر سوسیال دموکرات ها و نخست وزیر کرواسی در مورد بازگشت محافظه کاران «اتحادیه دموکراتیک کرواسی» به قدرت هشدار داد.

او این حزب را «سازمانی جنایتکار» نامید و سیاستمداران آن را «فاسد» خواند و گفت: «ما یگانه دیوار محافظتی علیه بازگشت این گروه جنایتکاریم.»